Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 8919 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Vem har och tar ansvar! : – I Väntan På Ambulans (IVPA)-uppdrag i Glesbygdsmiljö
Sammanfattning : Aim: The overall aim was to explore and describe experiences from the perspective of different actors in While Waiting for Ambulance (WWFA) assignments in a rural environment. The four studies aimed: to describe WWFA and ambulance assignments in rural environments, focusing on frequency, event time and actions of firefighters before an ambulance arrives at the scene, and to evaluate these actions (I); to describe emergency situations involving WWFA assignment in a rural environment from the caller´s perspective (II); to describe compliance with the telephone-assisted cardiopulmonary resuscitation (T-CPR) protocol, the performance of the laypersons in a simulated T-CPR situation, and the communication between laypersons and EMDs during these actions (III); to describe WWFA assignment in a rural environment from the firefighters’ and the ambulance staff’s perspective (IV). LÄS MER
2. Tiden har haft sin gång : Hem och tillhörighet bland sverigefinnar i Mälardalen
Sammanfattning : Studien handlar om identitet och tillhörighet. Dess syfte är att studera hur personer som migrerat i unga år och som har bott i det ´nya´ landet i flera årtionden identifierar sig, var de känner sig vara tillhöriga och vilka slags band de utvecklar genom åren dels till den gamla hemorten och dels till den nya hemorten. LÄS MER
3. English Place-Name Elements Relating to Boundaries
Sammanfattning : Place-names often reflect local, cultural, and political history. It is only natural, therefore, that words for such historically important phenomena as boundaries should form part of place-names. In England, there is a fair number of place-name elements that refer to boundaries. Some of them are treated in this thesis. LÄS MER
4. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3
Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER
5. Har nutida fysik religiös relevans? : En undersökning av hur fysikaliska teorier indirekt relateras till religiösa utsagor genom metafysiska antaganden med fysikalisk anknytning
Sammanfattning : A prerequisite of the reasoning carried out in this dissertation is that scientific theories as such do not have any logical implications for religion. How can it be then that certain scientific theories, among them physical ones, nevertheless seem to be religiously relevant?One possible answer to this question is that the relevance between contemporary scientific theories and theistic/atheistic ideas is indirect, meaning that it is based upon metaphysical suppositions which presumably are in some way connected with scientific theories. LÄS MER