Sökning: "beliefs"

Visar resultat 11 - 15 av 664 avhandlingar innehållade ordet beliefs.

  1. 11. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER

  2. 12. Att lära sig resonera : om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang

    Författare :Johan Sidenvall; Michael Hörnquist; Konrad Schörnborn; Lena Tibell; Kerstin Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical reasoning; problem solving; mathematics textbook; beliefs; mathematics tasks; opportunities to learn; upper secondary school; Matematiska resonemang; problem lösning; lärobok; uppfattningar; matematiska uppgifter; möjligheten att lära; gymnasiet; matematikdidaktik; didactics of mathematics;

    Sammanfattning : Students only learn what they get the opportunity to learn. This means, for example, that students do not develop their reasoning- and problem solving competence unless teaching especially focuses on developing these competencies. LÄS MER

  3. 13. Lösa problem : om elevers förutsättningar att lösa problem och hur lärare kan stödja processen

    Författare :Johan Sidenvall; Johan Lithner; Carina Granberg; Björn Palmberg; Kristina Juter; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; problem solving; reasoning; beliefs; textbook; teaching; formative assessment; design research; secondary school; problemlösning; resonemang; uppfattningar; lärobok; lärare; undervisning; formativ bedömning; designforskning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Generellt sett domineras matematikundervisning av utantillinlärning och arbete med rutinuppgifter. Om undervisning till störst del görs på detta sätt kommer elever ha svårt att att utveckla andra viktiga förmågor i matematik såsom problemlösning, resonemang och begreppsförståelse. LÄS MER

  4. 14. Mathematical modelling and Problem Solving in Engineering Education

    Författare :Tabassum Jahan; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical modelling; Self-regulation; Engineering education; Beliefs; Case study; Authentic learning; Authenticity; Metacognition; Problem solving; Engineering education research;

    Sammanfattning : Background Innovation and technology have made the 21st century engineering workplace problems more diverse and challenging. Mathematical modelling is being increasingly used as the primary form of engineering design and is fundamental in everyday engineering problem solving. LÄS MER

  5. 15. Essays on economic behavior, gender and strategic learning

    Författare :Patrik Gränsmark; Eskil Wadensjö; Michael Rosholm; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Time preference; time inconsistency; impatience; gender; mixed-sex competition; aggressiveness; attractiveness; risk taking; chess; strategic learning; beliefs.; Economics; Nationalekonomi; Economics; nationalekonomi;

    Sammanfattning : This doctoral thesis consists of four papers. Strategic behavior across gender: A comparison of female and male expert chess players analyzes gender differences in risk behavior in chess. We use a panel data set with 1.4 million games. LÄS MER