Sökning: "ansvarstagande"

Visar resultat 16 - 20 av 43 avhandlingar innehållade ordet ansvarstagande.

  1. 16. Working with the Fogbow : Design and Reconfiguration of services and Participation in E-Government

    Författare :Annelie Ekelin; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Information Technology; e-government; e-democracy; Technoscience Studies; Informatics; 24-timmarsmyndigheten; serviceutveckling inom offentlig sektor; medborgarperspektiv; Informatik;

    Sammanfattning : This thesis is about the metaphors of the rainbow and the fogbow, investigations and evaluations, public Internet monitors, writing women, reflections and discussions about politics, design and democracy. It is also about the ongoing re-structuring of participation in service design within the development of E-Government. LÄS MER

  2. 17. Förskollärare planerar barns möten med matematik : Ett reflektivt skoldidaktiskt perspektiv

    Författare :Josefin Rostedt; Joakim Samuelsson; Ingrid Karlsson; Camilla Björklund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pre-school; planning; didactics; teaching mathematics; förskola; planering; didaktik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingen riktar blicken mot planeringsarbete i förskolan. Syftet är att beskriva och analysera förskollärares autentiska planering av barns möten med matematik. Studiens teoretiska inramning utgörs av den reflektiva skoldidaktiska teorin som betonar, oavsett skolform, lärares ansvarstagande för undervisning. LÄS MER

  3. 18. Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen

    Författare :Peter Hasselskog; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; dagbok; mp3; slöjddidaktik; slöjdpedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. LÄS MER

  4. 19. Män, kvinnor & omsorg : En studie av omsorg som begrepp och handling i mans- och kvinnodominerade yrken

    Författare :Ingrid Nilsson Motevasel; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social changes; theory of social work; omsorgsarbete; Omsorg; genus; omsorgsetik; omsorgsteorier; fastighetsansvariga; kvarterspolis; vårdbiträden inom hemtjänst; distriktssjuksköterskor; Sociala förändringar; teorier om socialt arbete;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate care as concept and action and to see how care can be expressed in different conditions. The dissertation contains a survey of non-feminist and feminist theories of care and an empirical study of views of care and caring acts in four professional groups: janitors, neighbourhood police, district nurses, and home-helpers. LÄS MER

  5. 20. Klassrummets moraliska ordning : iscensättningen av lärare och elever som subjekt för ansvarsdiskursen i klassrummet

    Författare :Lars Göran Permer; Karin Permer; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Pedagogy and didactics; freedom; Foucault; governmentality; classroom; discourse; subjectivation; subject; Responsibility; power relation; didaktik; Inlärning;

    Sammanfattning : The perspective of this dissertation is grounded in the ideas and concepts of Michel Foucault. In analy-sing our empirical material we used his notions of discourse and discoursive practice, power, govern-mentality and subjectification. We were also inspired by Thomas Popkewitz, Jennifer Gore and Nicolas Rose. LÄS MER