Sökning: "Qualitative Reasoning"

Visar resultat 6 - 10 av 111 avhandlingar innehållade orden Qualitative Reasoning.

  1. 6. Analogical reasoning in science education : - connections to semantics and scientific modelling in thermodynamics

    Författare :Jesper Haglund; Helge Strömdahl; Konrad Schönborn; Roland Kjellander; Kevin Dunbar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; science education; thermodynamics; analogical reasoning; semantics; scientific modelling; naturvetenskapsdidaktik; termodynamik; analogiskt tänkande; semantik; vetenskaplig modellering;

    Sammanfattning : Analogiskt tänkande är en central kognitiv förmåga som vi använder i vardagslivet, såväl som i mer formella sammanhang, såsom i forskning och undervisning. Föreliggande avhandling behandlar hur analogier och analogiskt tänkande, uppmärksamhet på semantik och förståelse för vetenskaplig modellering kan användas för att hantera utmaningar i naturvetenskapsundervisningen, särskilt inom området termodynamik. LÄS MER

  2. 7. Decision support in dementia care : developing systems for interactive reasoning

    Författare :Helena Lindgren; Patrik Eklund; Klaus-Peter Adlassnig; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Artificial intelligence; human-computer interaction; activity theory; argumentation; fuzzy logic; general logics; clinical decision support systems; cognitive disorder; dementia; differential diagnosis; clinical practice guideline; knowledge engineering; knowledge representation; cognitive ergonomics; interactive reasoning; Computer science; Datavetenskap; Computer Science; datalogi;

    Sammanfattning : Demensvården i Sverige och i andra delar av världen har på olika sätt varit i fokus de senaste åren där man påtalat behovet att utveckla metoder och riktlinjer för hur vården ska bedrivas. Detta för att möta den växande andelen äldre människor som också utvecklar demenssjukdomar. LÄS MER

  3. 8. Reasoning with thermal cameras : Framing and meaning-making in naturalistic settings in higher education

    Författare :Robin Samuelsson; Jesper Haglund; Maja Elmgren; Cedric Linder; Tor Nilsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Physics Education Research; IR cameras; thermal cameras; thermodynamics; phase transition; heat transfer; Resources framework; Social semiotics; teacher education; chemistry education; visualization; Fysikdidaktik; kemididaktik; värmekamera; lärarutbildning; termodynamik; fasövergång; lärandesekvens; Socialsemiotik; Resursramverket; Physics with specialization in Physics Education; Fysik med inriktning mot fysikens didaktik;

    Sammanfattning : In this Licentiate thesis, framed by the Resources framework and Social semiotics, I explore how students and instructors, investigating thermal phenomena with IR cameras, come to conceptually and epistemologically frame the naturalistic settings they participate in. Additionally, I look at how they productively employ resources , what barriers they encounter while reasoning about the thermal phenomena and how the semiotic resources of the IR camera relate to the framing and resources employed in their investigations. LÄS MER

  4. 9. Clinical reasoning among emergency medical service clinicians : An iterative and fragmented process involving the collaborative effort(s) of many

    Författare :Ulf Andersson; Johan Berlin; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Emergency medical services; Clinical reasoning; Ambulance; Pre-hospital; Health and well-being; Människan i vården; The Human Perspective in Care;

    Sammanfattning : Aim: The overall aim of the thesis was to generate knowledge and understanding of clinical reasoning in the context of EMS from the perspective of EMS clinicians.Method: Three different methodologies were employed to describe various aspects of clinical reasoning. LÄS MER

  5. 10. Disciplined reasoning : Styles of reasoning and the mainstream-heterodoxy divide in Swedish economics

    Författare :Anders Hylmö; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sociology of economics; heterodox economics; styles of reasoning; disciplinarity; quality evaluation; ekonomisociologi; heterodox ekonomi; vetenskapliga stilar; vetenskapliga discipliner; kvalitetsbedömning;

    Sammanfattning : Economics is one of the most influential social science disciplines, with a high level of internal consent around a common theoretical and methodological approach to economic analysis. However, marginalised schools of thought have increasingly unified under the term “heterodox” economics, with their critical stance towards the “neoclassical mainstream” as common denominator. LÄS MER