Sökning: "semantics"

Visar resultat 1 - 5 av 437 avhandlingar innehållade ordet semantics.

  1. 1. Ord för höjder och sluttningar i Daga härad : en studie över betydelsen hos två grupper terrängbetecknande appellativ och ortnamnselement

    Författare :Staffan Nyström; Ingemar Olsson; Jan Paul Strid; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANIORA; HUMANITIES; semantics; dialects; semantic fields; topographical generics; appellatives; placenames; Place Names; Ortnamn; Namnforskning; Name Care and Name Planning; Svenska; Swedish; Semantics; place names; ortnamn; appellativ; terrängord; prototypteori; semantiska fält; sagesman; lexikon; onomastisk; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : When topographical generics such as backe, berg, slänt and stalp are treated in literature and dialect records, their lexical meaning is often given without details and precise semantic distinctions. It is indicated by 'synonyms' and by established agreement with other words within the same semantic field, rarely by contrasting definite differences between the words. LÄS MER

  2. 2. The Physical Foundation of the Patterning of Physical Action Verbs : A Study of Chinese Verbs

    Författare :Hong Gao; Allmän språkvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Languages and literatures of South and South-East Asia; verbal semantics; trajector; semantic representation; pyscholingistics; polysemy; physical reality; physical foundation; physical action verbs; observability; motion; lexicalization patterning; landmark; intentionality; innateness; physical contact; force-dynamics; combinability; conflation; cognitive semantics; active zone; affectability; Chinese; Kinesiska och språk och litteratur från Syd- och Sydostasien; Linguistics; Lingvistik; Grammar; semantics; semiotics; syntax; Grammatik; semantik; semiotik;

    Sammanfattning : This work is a study of verbal semantics with a focus on the discussion and illustration of the role of body parts and the semantic incorporation into verbal roots of the actions that involve various body parts. Following a general discussion of the basic issues of language construction and human body actions with the image schemas of force-dynamics presented in line with the framework of cognitive semantics, it is argued that the event structures of physical action verbs are not arbitrarily constructed but rather the constructions are built through systematic cognitive processes in relation to both human physical reality and concrete reality in the world. LÄS MER

  3. 3. A War of Words: defining Terrorism in Arab and Israeli Press 1972-1996 (2001) : a Study in Propaganda, Semantics and Pragmatics

    Författare :Torkel Lindquist; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :Arabic; Hebrew; Media; Torah; Koran; Semantics; Terrorism; Propaganda; Pragmatics;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Implementing Cognitive Semantics

    Författare :Kenneth Holmqvist; Humanistlaboratoriet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : This book is about how concepts are structured and processed. It is based on the findings in cognitive linguistics over the last decade, where thorough studies have been made about how concepts function. Concepts appear as image schemata, a spatial form of representation with very powerful properties. LÄS MER

  5. 5. Analogical reasoning in science education : - connections to semantics and scientific modelling in thermodynamics

    Författare :Jesper Haglund; Helge Strömdahl; Konrad Schönborn; Roland Kjellander; Kevin Dunbar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; science education; thermodynamics; analogical reasoning; semantics; scientific modelling; naturvetenskapsdidaktik; termodynamik; analogiskt tänkande; semantik; vetenskaplig modellering;

    Sammanfattning : Analogiskt tänkande är en central kognitiv förmåga som vi använder i vardagslivet, såväl som i mer formella sammanhang, såsom i forskning och undervisning. Föreliggande avhandling behandlar hur analogier och analogiskt tänkande, uppmärksamhet på semantik och förståelse för vetenskaplig modellering kan användas för att hantera utmaningar i naturvetenskapsundervisningen, särskilt inom området termodynamik. LÄS MER