Sökning: "Förmågor matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 17 avhandlingar innehållade orden Förmågor matematik.

  1. 6. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER

  2. 7. Problemlösning i matematik : en studie av påverkansfaktorer i årskurserna 4-9. Bilaga 2 : elevernas lösningar av de olika problemen

    Författare :Ebbe Möllehed; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; age differences; Ability; cognitive ability; gender differences; grades 4-9; mathematics; Pedagogy and didactics; problem solving; Pedagogik; didaktik; Matematik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to identify the factors influencing pupils when they individually solve problems in mathematics in grades 4-9 in the compulsory school (ages: 10-16 years). The method that has been used is an analyses of the solutions of 25 problems given to each grade. LÄS MER

  3. 8. Att räkna med alla elever : följa och främja matematiklärande i förskoleklass

    Författare :Helena Vennberg; Maria Berge; Gunnar Sjöberg; Anna Ida Säfström; Jorryt van Bommel; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool-class; mathematics; assessment; intervention; at-risk-student; special educational needs; Förskoleklass; matematik; specialpedagogik; lärande; bedömning; i-risk-elev; intervention; SUM; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har en speciell position mellan två skilda kulturer där utveckling och lärande har olika betydelse. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om förskoleklasslärares möjligheter att följa och främja alla elevers utveckling och lärande i matematik. Avhandlingen består av fyra studier. LÄS MER

  4. 9. Socialt lärande - arbetet i fritidshemmet

    Författare :Kristina Jonsson; Anette Sandberg; Anne Lillvist; Björn Haglund; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fritidshem; fritidshemspersonal; personalens perspektiv; socialt lärande; bioekologisk systemteori; gruppintervju; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute with knowledge about the leisure time centre staff’s perspectives on their work, specifically focusing on pupils’ social learning. The interest is directed at the Swedish leisure time centre for the public school’s early years. Two research questions were used to reach the aim. LÄS MER

  5. 10. Socialt lärande i fritidshemmet : En intervjustudie med fritidshemspersonal och fritidshemsrektorer

    Författare :Kristina Jonsson; Anette Sandberg; Anne Lillvist; Martina Norling; Jan Gustafsson-Nyckel; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fritidshem; socialt lärande; fritidshemspersonal; rektorer; Bronfenbrenner; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to investigate social learning in the Swedish school-age educare (SAEC), based on the descriptions of the SAEC staff and SAEC principals. The results are based on two sub-studies. Sub-study 1 was conducted with SAEC staff, with a total of 21 persons divided into four groups. LÄS MER