Sökning: "tematisk analys"

Visar resultat 16 - 20 av 72 avhandlingar innehållade orden tematisk analys.

  1. 16. Lärares och elevers användande av laborativt material i bråkundervisningen i skolår 4-6 : Vad görs möjligt för eleverna att erfara?

    Författare :Cecilia Sveider; Joakim Samuelsson; Jonas Hallström; Eva Norén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Laborativt material; matematikundervisning; skolår 4-6; tal i bråkform; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera lärares och elevers användande av laborativt material i skolår 4-6 när de arbetar med tal i bråkform i matematikundervisningen. Centrala frågor i studien handlar om på vilka sätt det laborativa materialet används i bråkundervisningen, vilka typer av laborativt material används i bråkkundervisningen, vilka dimensioner av variation öppnas upp om tal i bråkform när laborativt material används samt vad som görs möjligt för eleverna att erfara om tal i bråkform. LÄS MER

  2. 17. Handlingar i matematikklassrummet : En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus

    Författare :Margareta Engvall; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics classroom; mathematics teaching; mathematics competence; possible learning; classroom culture; classroom communication; manipulatives; teaching strategies; activity theory; mathematics education; Matematikklassrum; matematikundervisning; matematisk kompetens; möjligt lärande; klassrumskultur; klassrumskommunikation; laborativt material; arbetsformer; verksamhetsteori; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva, analysera och förstå matematikundervisning på lågstadiet. Mer precist är syftet att undersöka vad denna undervisning ger elever i några klassrum möjlighet att lära då undervisningsinnehållet är skriftliga räknemetoder för addition och  ubtraktion. LÄS MER

  3. 18. Fatherhood Images and Ideals : Transforming, Circulating, and Responding to the Swedish Dads Photo Exhibition

    Författare :Sarah Jane Mitchell; Anette Wickström; Johanna Sjöberg; Allan Westerling; Helena Wahlström Henriksson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fatherhood; Childhood; Parenthood; Photo exhibitions; Swedish Dads; Swedish Institute; Visual culture; Nation branding; Faderskap; Barndom; Föräldraskap; Fotoutställningar; Swedish Dads; Svenska Institutet; Visuell kultur; Nation branding;

    Sammanfattning : Between 2016 and 2019, the Swedish state – via the Swedish Institute and Swedish embassies – circulated the ‘Swedish Dads’ photo exhibition to 54 countries. The exhibition was based on a photobook by the same name and featured photographs of Swedish fathers on parental leave with their children. LÄS MER

  4. 19. Children in group interventions after exposure to violence toward a caregiver : Experiences, needs, and outcomes

    Författare :Karin Pernebo; Kjerstin Almqvist; Mats Fridell; Idor Svensson; Dag Øystein Nordanger; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children; Intimate partner violence; Children’s experiences; Post-traumatic stress; Treatment; Qualitative research; Outcome research; Psychology; Psykologi;

    Sammanfattning : This thesis consists of three empirical studies, all part of the same research project, with a general aim to explore interventions for children exposed to intimate partner violence (IPV). Because witnessing violence toward a caregiver is associated with negative impact on children’s health and development, effective interventions for children exposed to IPV are necessary. LÄS MER

  5. 20. Med relationen som redskap? : Om socialsekreterare, klientarbete och professionalitet i socialtjänsten

    Författare :Jessica Sjögren; Martin Börjeson; Kerstin Johansson; Kerstin Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social workers; social services; social worker-client relationship; professionalism; theorizing; Socionomer; socialtjänst; relationer; klientarbete; professionalitet; teoretisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att belysa hur socionomer talar om relationen och dess betydelse för klientarbete inom socialtjänsten. Relationen mellan socialarbetare och klient beskrivs ofta som ett kärnområde i socialt arbete, som ”praktikens hjärta”, men ämnet är också laddat i det sociala arbetet diskurs. LÄS MER