Sökning: "skrivande"

Visar resultat 26 - 30 av 78 avhandlingar innehållade ordet skrivande.

  1. 26. Den synliggjorda vokabulären och praktiken. Gymnasieelevers akademiska skrivande på svenska

    Författare :Elisabeth Ohlsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; CLIL Upper Secondary Education text linguistic variables quantitative and corpus linguistic methods academic writing dialogic teaching metatalk lexical profiles L1;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att bidra med nya kunskaper om hur akademiskt skrivande kan synliggöras och därmed användas didaktiskt genom dialogisk, metaspråklig undervisning. Avhandlingen syftar också till att bidra med nya kunskaper om vad ett annat undervisningsspråk än svenska kan ha för betydelse för gymnasieelevers skrivande på svenska. LÄS MER

  2. 27. Skrubbsår : Berättelser om ur hiv föreställs och erfars i samtida Sverige

    Författare :Desireé Ljungcrantz; Nina Lykke; Anna Lundberg; Lena Martinsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HlV; experiences; interviews; popular culture; cultural studies gender; health; intersectionality; vulnerability; queer; phenomenology; liveability; creative writing; auto-fiction; hiv; erfarenheter; intervjuer; populärkultur; kulturstudie; genus; hälsa; normer; intersektionalitet; sårbarhet; queer; fenomenologi; levbarhet; kreativt skrivande; autofiktion;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en tvärvetenskaplig kulturstudie som utforskar föreställningar om och erfarenheter av hiv som kronisk sjukdom i Sverige under 2005–2014. Analysen av ett antal hiv-berättelser sker tillsammans med en teoretisk sammanflätning i form av den queera sårbarhetens och sjukdomens fenomenologi, samt genom de feministiska figurationerna hiv-tröskeln, skrubbsår, plåster och gruskorn. LÄS MER

  3. 28. Elevers skrivande som identitetsskapande aktivitet i skolan  - innehåll och begränsningar

    Författare :Eva Nilson; Gunilla Molloy; Håkan Åbrink; Viveka Adelswärd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; identity construction; narrative analyses; power knowledge; reflexivity; discourse analyses; late modernity; intertextuality; identitetskonstruktion; narrativ analys; makt vetande; reflexivitet; diskursanalys; senmodernitet; intertextualitet; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how self presentations and reflexive writing work as displaying identity in the school context. In the curriculum from 1994 and the current curriculum (GY11) for the Swedish upper secondary school, identity making is central in how the subject Swedish  is defined. LÄS MER

  4. 29. Yngre barns meningsskapande om läsande och skrivande i förskolans literacypraktik

    Författare :Hanna Thuresson; Ann Quennerstedt; Sara Frödén; Polly Björk-Willén; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early childhood education; young children; literacy; literacy practices; multimodality; meaning making;

    Sammanfattning : This thesis examines the youngest (one- to -three-year-old) preschool children's literacy meaning making practices in preschool. Preschool is the first formal educational setting that children attend, and preschool teachers' actions, teaching, and choice of materials and places for reading and writing activities affect the ways in which children make meaning of literacy. LÄS MER

  5. 30. Dissertatio academica, de influxu affectuum in oratoriam & poësin, quam consent. ampl. ord. philos in academia Upsaliensi, eruditorum censuræ modeste subjiciunt, auctor Carolus Joh. Alström ... et respondens Aaron Westeen, Arbogia Westmanni, in auditorio Gustaviano die [23] Junii MDCCLVIII

    Författare :Carl Johan Ahlström; Aron Westén; Carl Johan Ahlström; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Författarskap; Imagination philosophy ; Creative ability; Authorship; Creative writing; Poetry; Oratory; Creative writing; Creative ability; Inspiration; Poetry; Kreativitet; Inspiration; Kreativt skrivande; Poesi; Vältalighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER