Sökning: "rättvis"

Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade ordet rättvis.

  1. 1. OM FRISKVÅRDSPEDAGOGIK I ARBETSLIVET. : EN O/RÄTTVIS BETRAKTELSE

    Författare :Ulf Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Friskvård; hälsopedagogik; folkhälsovetenskap; Foucault; hälsoprofilsbedömning; livsstil; arbetsmiljö; maktutövning; diskurs.; Public health science; Folkhälsovetenskap; Education; Pedagogik; Health and medical services in society; Hälso- och sjukvård i samhället; Other veterinary medicine; Övrig veterinärmedicin;

    Sammanfattning : I fokus för detta arbete står friskvård inom arbetslivet som pedagogisk praktik med hälsoprofilsbedömning, en metod för undersökning och påverkan av människors hälsostatus och hälsovanor, som konkret exempel. En bakgrund till detta är framväxten av insatser för folkhälsa och den ökade betoning av friskvård inom arbetslivet som skett inom såväl privat som offentlig sektor. LÄS MER

  2. 2. Rättvis idrottsundervisning för elever med rörelsehinder : dilemma kring omfördelning och erkännande

    Författare :Kajsa Jerlinder; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Rättvis idrottsundervisning för elever med rörelsehinder : dilemma kring omfördelning och erkännande

    Författare :Kajsa Jerlinder; Berth Danermark; Peter Gill; Lena Lang; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; physical education; physical disabilities; redistribution; recognisation; justice; special education; categorisation; idrottsundervisning; rörelsehinder; omfördelning; erkännande; rättvisa; specialpedagogik; kategorisering; Disability research; Handikappsforskning; Education; Pedagogik; Handikappvetenskap; Disability Science; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Licentiate dissertation, written in Swedish with an English abstract.The educational goal of “a school for all” creates many challenges. Issues of socialjustice and equity are central tenets of the concept of inclusive education. LÄS MER

  4. 4. Avtal om rätten till domstolsprövning. Processuella överenskommelsers giltighet i svensk rätt

    Författare :Lotta Maunsbach; Juridiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adversarial procedure; secrecy clause; evidence clause; merger clause; mediation; alternative dispute resolution; arbitration; contractual litigation agreements; fair trial; access to court; civil procedure; procedural agreements; procedural impediment; procedural barriers; civilprocessrätt; processuell ogiltighetsprincipen; processhinder; kontradiktorisk; rätt till domstolsprövning; rättvis rättegång; muntlighetsprincipen; rättslig prövning; offentlighetsprincipen; rättighetsprövning; självrättskipning; självdom; skiljedom; processuella överenskommelser; skiljeförfarande; medling; alternative tvistlösning; processrätt; integrationsklausul; sekretessklausul; bevisavtal; överprövningsförbud; kontradiktionsprincipen; stadfästelsedoms innehåll;

    Sammanfattning : One of the most fundamental rights in any democratic state is the right of access to court. Every individual shall have the right to bring legal disputes before a court, in a proceeding with specifically defined characteristics, a fair trial, and the state is responsible for supplying the conditions and prerequisites to carry out this dispute resolution process in a court of law. LÄS MER

  5. 5. Defining, Securing and Building a Just Peace : The EU and the Israeli-Palestinian conflict

    Författare :Anders Persson; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Isareli-Palestinian conflict; peace; EU; peace building; Just peace; Middle East peace process; Legitimizing power Europe;

    Sammanfattning : Just peace has been much talked about in everyday life, but it is less well researched by academics. The puzzle underlying this dissertation is therefore to probe what constitutes a just peace, both conceptually within the field of peacebuilding and empirically in the context of the EU as a peacebuilder in the Israeli-Palestinian conflict. LÄS MER