Sökning: "professionella"

Visar resultat 6 - 10 av 250 avhandlingar innehållade ordet professionella.

  1. 6. Arbetsorganisering och professionella gränsdragningar : Sjukgymnasters samarbete och arbetets mångfald

    Författare :Caroline Waks; Kerstin Sahlin-Andersson; Konstantin Lampou; Maria Blomgren; Elisabeth Sundin; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business and economics; Ekonomi; arbetsorganisering; sjukgymnaster; samarbete; arbetsdelning; gränsdragningnar; Business and economics; Ekonomi; Business Studies; företagsekonomi;

    Sammanfattning : Organisational analyses of health care often characterise its constituent professions as building blocks, each having a clear-cut identity and well-defined task. The fact that professional structures rather than the work itself have been the focus of the literature on professional groups has reinforced this image. LÄS MER

  2. 7. Skolförändring, reformer och professionella villkor - en etnografisk studie

    Författare :Mikael R. Karlsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Etnografi; Skolförändring; Professionella villkor; Policy Enactment; Institutionell praktik; New Public Management; Neoinstitutionell teori;

    Sammanfattning : This is a dissertation primarily built on ethnographic methodology. It examines how teachers and principals react to and handle change. LÄS MER

  3. 8. Styrning av lokala integrationsprogram : Institutioner, nätverk och professionella normer inom det svenska flyktingmottagandet

    Författare :Martin Qvist; Maritta Soininen; Magnus Dahlstedt; Göran Sundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Integration policy; refugee reception; governance; institutions; networks; professional norms; isomorphism; public administration; Integrationspolitik; flyktingmottagande; styrning; institutioner; nätverk; professionella normer; isomorfism; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker vilken inverkan styrning som ”governance” och interorganisatorisk samverkan har på lokala integrationsprogram inom det svenska flyktingmottagandet. Fokus ligger på att studera hur organisationer på lokal nivå förhåller sig till ett institutionellt förändringstryck om att etablera ett interorganisatoriskt och arbetsmarknadsinriktat program. LÄS MER

  4. 9. Implementing energy measures in renovations for multi-family dwellings : Influence and practice of professionals

    Författare :Katharina Reindl; Kajsa Ellegård; Jenny Palm; Susse Georg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Renovation; energy efficiency and reduction; professionals; middle out; practice; rented multi-family dwellings; Renovering; energieffektivisering; energianvändning; professionella; inflytande; hyreshus; flerfamiljshus; praxisteori;

    Sammanfattning : Aging buildings will sooner or later be in need of renovation, which opens opportunities to reduce energy use. Even if economically feasible energy measures or technologies exist, they are not always implemented, leading to an energy efficiency gap. LÄS MER

  5. 10. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg

    Författare :Eva-Marie Harlin; Per Andersson; Staffan Larsson; Jonas Almqvist; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärare; folkhögskollärare; folkhögskola; reflektion; överraskning; professionell utveckling; pragmatism; Teacher; folk high school teacher; folk high school; reflection; surprise; professional development; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER