Sökning: "folk high school teacher"
Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden folk high school teacher.
1. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning
Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER
2. Bildundervisning i möte med samtidskonst : bildlärares professionella utveckling i olika skolformer
Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and review the visual art teaching profession from a wider cultural perspective. This can lead to a better understanding of how teachers in 2000s Sweden manage change and relate to their task. LÄS MER
3. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER
4. Ett särskilt perspektiv på högre studier? : Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet. Enligt teorin om sociala representationer är folkhögskoledeltagarnas sociala representationer om högskola och universitet något som skapas socialt och förändras beroende på deltagarnas erfarenheter av högskola och universitet. LÄS MER
5. An Afghan Dilemma: Education, Gender and Globalisation in an Islamic Context
Sammanfattning : Afghanistan has a long history of Islamic education while Western type of education (maktab) is of more recent date. The latter type of education has expanded rapidly recently. However, girls’ enrolment remains low, around 35 per cent.The present study examines children’s, particularly girls’, participation in the two educational systems. LÄS MER