Sökning: "överraskning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet överraskning.
1. Överraskning och Reflektion : Lärarstudenters lärande från egen videoinspelad undervisning
Sammanfattning : Studiens fokus är lärande och reflektion och hur denna kan stimuleras genom att folkhögskollärarstudenter videofilmat sin egen undervisning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen . Eva-Marie Harlins studie grundar sig i pragmatisk filosofi och i symbolisk interaktionism. LÄS MER
2. Lärares reflektion och professionella utveckling : Med video som verktyg
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra till förståelsen av hur lärares professionella utveckling kan stödjas. Detta har gjorts genom att undersöka vilka konsekvenserna blir av att lärare ser sig själva på videoinspelningar från sin egen undervisning. Resultaten som presenteras bygger på en longitudinell undersökning. LÄS MER
3. Nederbördsintensitet och andra faktorer som påverkar skyfallsskador
Sammanfattning : I Sverige inträffar många skyfall och intensiva regn under sommarmånaderna. Det finns inga uppenbara geografiska mönster, vilket är en skillnad gentemot älv- eller sjööversvämningar där det vanligtvis är känt vilka områden som kan komma att översvämmas vid en viss vattennivå eller ett visst vattenflöde. LÄS MER
4. Collective Excitation Dynamics in Molecular Aggregates
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study collective excitation dynamics in molecular aggregates. Half of the work presented here is method development and the remainder is application of these methods to several di.erent molecular aggregates. LÄS MER
5. Visualizing the abyss of time : Students’ interpretation of visualized deep evolutionary time
Sammanfattning : The immense time scales involved in Deep evolutionary time (DET) is a threshold concept in biology and interpreting temporal aspects of DET is demanding. DET is communicated through various visualizations that include static two-dimensional representations, low interactivity animations, as well as high interactivity interfaces. LÄS MER