Sökning: "nätbaserad"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet nätbaserad.

  1. 1. Brandmannautbildning på distans, en het fråga : om utmaningar, motsättningar och förändringar vid implementering av distansutbildning

    Författare :Robert Holmgren; Ola Lindberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Firefighter training; online vocational training; learning processes; instructor roles; activity theory; contradictions; Brandmannautbildning; nätbaserad yrkesutbildning; lärprocesser; instruktörsroller; aktivitetsteori; kontradiktioner; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : In recent years, distance courses combining online studies with physical meetings on campus have become increasingly common as an alternative to regular campus courses, even in vocational training programs with extensive practical skills components. This thesis is focused on the implementation of distance firefighter training in Sweden and the ways in which this intervention has affected training activities and participants, as well as on the impact that historical and contextual training aspects have had on the implementation process. LÄS MER

  2. 2. Participating in Synchronous Online Education

    Författare :Stefan Hrastinski; Institutionen för informatik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Technological sciences; Samhällsvetenskaper; Social sciences; systemteori; Computer-mediated communication; Online participation; Synchronous communication; Online education; Teknik; E-learning; Distance education; Informatics; Informatik; systems theory;

    Sammanfattning : There is an increasing need for education since the workforce of today is expected to be highly educated and continuously learn. Distance education is a powerful response to meet the growing need for education. Online education, here concisely defined as distance education mediated online, is the most common type of distance education. LÄS MER

  3. 3. Online coaching as a Relationship of Inquiry : Exploring one-to-one online education

    Författare :Stefan Stenbom; Stefan Hrastinski; Martha Cleveland-Innes; Inga-Britt Skogh; Elizabeth Murphy; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; online learning; online coaching; one-to-one online education; Community of Inquiry; Relationship of Inquiry; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : In educational development, much focus is put on the use of computers and other digital tools to enhance teaching and learning. One of the most used digital communication forms is one-to-one communication using text, images, and video. One-to-one communication for educational purposes has, however, so far received only modest attention in research. LÄS MER

  4. 4. Mellan "jag" och andra. Nätbaserade studentdialoger med argumentering och responsgivning för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cooperative collaborative learning; Computer-mediated communication; Distributed learning environments; Interactive learning environments; Learning communities; distributed learning environments; web-based dialogues; learning communities; computer-mediated communication; interactive learning environments; cooperative collaborative learning;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om kvaliteten i studenters nätbaserade argumentering och responsgivning. Handlar det om vardagssamtal eller vetenskapliga diskussioner? Syftet är att undersöka om och i så fall hur studenters skriftliga, asynkrona dialoger bidrar till utveckling av kollektivt och individuellt lärande i en nätbaserad akademisk kontext. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på ökad tillgänglighet inom högre utbildning - med hjälp av digitala verktyg

    Författare :Katarina Schenker; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; högre utbildning; tillgänglighet; digitala verktyg; informationssökning;

    Sammanfattning : Perspektiv på ökad tillgänglighet inom högre utbildning är en licentiatavhandling där utgångspunkten är det nationella uppdraget att bredda rekryteringen av studenter till högskolor och universitet i Sverige. Det övergripande syftet har varit att på olika sätt studera hur studenter med någon form av funktionshinder upplever tillgängligheten till studierna då digitala verktyg används. LÄS MER