Sökning: "longitudinella studier"

Visar resultat 6 - 10 av 63 avhandlingar innehållade orden longitudinella studier.

  1. 6. Gait speed, physical activity, cognitive function and dementia : associations in cross-sectional and longitudinal studies and validity of a physical activity questionnaire in very old people

    Författare :Jerry Öhlin; Annika Toots; Birgitta Olofsson; Håkan Littbrand; Stefan Söderberg; Anna Cristina Åberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Gait speed; cognitive function; dementia; physical activity; aged 80 and over; physiotherapy; fysioterapi;

    Sammanfattning : Dementia and cognitive impairment are leading causes of disability in older people (≥ 65 years) and gait speed decline seem to be an early indicator of these conditions, sometimes preceding clinical symptoms. Dementia may be delayed or prevented with management of risk factors, such as low physical activity. LÄS MER

  2. 7. Affärssystemsprojekt : konsekvenser av att vara sluten eller öppen för förändringar

    Författare :Annika Andersson; Lars Silver; Tomas Blomquist; Yvonne von Friedrichs; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ERP-projects; open; closed; change; Affärssystemsprojekt; öppen; sluten; förändring; företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : Affärssystemsprojekt är en väsentlig företeelse i organisationer. Allt ifrån små till större nationella och internationella företag har ett affärssystem som stöd för sina affärsprocesser. LÄS MER

  3. 8. Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår : en undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3

    Författare :Maria Levlin; Kirk Sullivan; Åke Olofsson; Jakob Åsberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; reading difficulties; oral language comprehension; reading comprehension; educational outcome; Swedish national tests; learning; Lässvårigheter; språkförståelse; läsförståelse; skolresultat; nationella prov; lärande; Linguistics; lingvistik;

    Sammanfattning : I skolverkets rapporter framkommer att ca 15-20 % av eleverna inte klarar nationella proven i grundskolan. Varje år går även alltför många elever ut grundskolan utan behörighet till något av de nationella gymnasieprogrammen. LÄS MER

  4. 9. Becoming a professional : A longitudinal study of graduates'  professional trajectories from higher education to working life

    Författare :Sofia Nyström; Lars Owe Dahlgren; Madeleine Abrandt Dahlgren; Lennart Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :longitudinal study; qualitative analysis; profesional development; identity; employability; higher education; work life; community of practice; gender; Longitudinell studie; kvalitativ analys; professionell utveckling; identitet; anställningsbarhet; högre utbildning; arbetsliv; praktikgemenskap; genus; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The study has a longitudinal design where Political Science and Psychology graduates’ have been interviewed on three consecutive occasions; the last semester before graduation, the first year and then, in the third year of professional work. The theoretical frame of reference comprises a situated and social learning theory and a gender perspective. LÄS MER

  5. 10. Everything has its processes, one could say : a longitudinal study following students' ideas about transformations of matter from age 7 to 16

    Författare :Lena Löfgren; Gustav Helldén; Margareta Ekborg; John Leach; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; longitudinal study; primary education; secondary education; science learning; transformations of matter; the particulate nature of matter; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis concerns students’ learning and meaning-making in science. The theoretical framework builds upon Human Constructivism. This perspective underlines the unique interplay that occurs between thinking, feeling, and acting in human meaning-making and also stresses the important role of language in learning processes. LÄS MER