Sökning: "Lässvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade ordet Lässvårigheter.

  1. 1. Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår en undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Maria Levlin; Umeå universitet.; [2014]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; reading difficulties; oral language comprehension; reading comprehension; educational outcome; Swedish national tests; learning; Lässvårigheter; språkförståelse; läsförståelse; skolresultat; nationella prov; lärande; Linguistics; lingvistik;

    Sammanfattning : I skolverkets rapporter framkommer att ca 15-20 % av eleverna inte klarar nationella proven i grundskolan. Varje år går även alltför många elever ut grundskolan utan behörighet till något av de nationella gymnasieprogrammen. LÄS MER

  2. 2. Lässvårigheter och emotionell störning

    Detta är en avhandling från Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis

    Författare :Britta Ericson; Uppsala universitet.; [1980]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Measures that matter Facilitating literacy through targeted instruction and assistive technology

    Detta är en avhandling från Växjö : Linnaeus University Press

    Författare :Thomas Nordström; Linnéuniversitetet.; [2018]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Targeted instruction; intervention; assistive technology; reading difficulties; Riktad undervisningsinsats; intervention; assisterande teknik; lässvårigheter; Psychology; Psykologi; Special Education; Specialpedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The acquisition of reading skills is one of the most important academic outcomes, as reading enables the individual to acquire knowledge and to actively take part in society. Despite research and educational progress, not all students develop their reading skills to a level that meet academic or societal demands. LÄS MER

  4. 4. Early Predictors of Reading Comprehension Difficulties

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Åsa Elwér; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reading comprehension; poor comprehenders; longitudinal study; early identification; reading disability; Läsförståelse; poor comprehenders; longitudinell studie; tidig identifiering; lässvårigheter;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis was to examine the cognitive and language profile in children with poor reading comprehension using a longitudinal perspective. Even though comprehension skills are closely connected to educational success, comprehension deficits in children have been neglected in reading research. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling under mellan- och högstadiet En longitudinell studie av läsfärdigheter hos elever med och utan lässvårigheter

    Detta är en avhandling från Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

    Författare :Karin Stenlund; Stockholms universitet.; [2017]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Longitudinal; middle school; lower secondary school; reading ability; reading difficulties; reading development; decoding; vocabulary; reading comprehension; questionnaire; strategies; interview; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : This dissertation consists of two studies, a middle school study and a follow-up study. In the middle school study, the reading ability of a group of middle school students, of which some have reading difficulties, is described and analyzed along with the classroom conditions the students are given for the development of their reading abilities. LÄS MER