Sökning: "historiska kvinnor"

Visar resultat 26 - 30 av 40 avhandlingar innehållade orden historiska kvinnor.

  1. 26. Emancipation och religion. Den svenska kvinnorörelsens pionjärer i debatt om kvinnans kallelse ca 1860-1900

    Författare :Inger Hammar; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Sweden; Religion-blind; Ideology; Sexuality; Liberal theology; Calling; Luther; Gender; Emancipation; Religion; Contemporary history circa 1800 to 1914 ; Modern historia ca. 1800-1914 ;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to chart the ideology that formed the basis for the initial stages of the emancipation of women in Sweden. The focus of the analysis is the debate over what constituted a woman's calling, and her place in public life. LÄS MER

  2. 27. Ägare och kapital : Klass och genus hos kapitalägare i Sverige 1918-1939

    Författare :Pål Brunnström; Lars Edgren; Birgitta Jordansson; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Class; gender; masculinity; capital owners; capitalists; family; Ernst Wehtje; Dan Broström; Ann-Ida Broström; Class; gender; masculinity; capital owners; capitalists; family; Ernst Wehtje; Dan Broström; Ann-Ida Broström;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en fallstudie som undersöker praktiker av klass och kön hos kapitalägare i Sverige under perioden 1918-1939, utifrån exempel från två av tidens mäktigaste familjer: Broström och Wehtje. Den teoretiska utgångspunkten är ett försök att ur ett intersektionellt perspektiv förena en klassanalys utifrån Eric Olin Wrights modell med Bourdieus begrepp socialt och kulturellt kapital, kombinerat med analyser av genus framför allt inspirerade framför allt av Raewyn Connells begrepp hegemonisk maskulinitet och analyser av rasism utifrån Robert Miles begrepp rasifiering. LÄS MER

  3. 28. Synd och skam : ogifta mödrar på svensk landsbygd 1680-1880

    Författare :Marie Lindstedt Cronberg; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; religious misdemeanour; honour and shame; illegitimate children; court records; extra-marital sexuality; gender; Tidig modern historia till ca. 1800 ; Contemporary history circa 1800 to 1914 ; sexual offences; Sweden; Modern history up to circa 1800 ; 1680-1880; Modern historia ca. 1800-1914 ; utomäktenskaplig sexualitet; ogifta mödrar; utomäktenskapliga barn; rättsfall; historia; 1600-tal; 1700-tal; 1800-tal; lagstiftning; barnamordsplakat;

    Sammanfattning : The situation of unmarried mothers in Swedish rural society during 1680–1880 is the subject of this thesis. It focuses on the judicial and religious discourse concerning extra-marital sexuality. The state felt duty-bound to control extra-marital sexuality, and this resulted in a dynamic legislative arena. LÄS MER

  4. 29. En kvinnoröst i manssamhället : Agda Montelius 1850-1920

    Författare :Sif Bokholm; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Contemporary history circa 1800 to 1914 ; Sociologi; Sociology; women s movement; women s emancipation; political feminism; socio-politics; Biography; philanthropy; Modern historia ca. 1800-1914 ;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to shed light on the role of female initiative in the accelerating social developments of the late nineteenth century that were eventually to result in Sweden’s modern, democratic welfare state. The method is a biographical study that highlights one of the leading figures of the day, Agda Montelius. LÄS MER

  5. 30. Genus och utbildning : ekonomisk-historiska studier i kvinnors utbildning ca 1870-1970

    Författare :Ingela Schånberg; Ekonomisk-historiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social and economic history; 1870-1970; SAF; LO; vocational education; gender ideology; gender division of labour; integration; girls´schools; Gender; Education; Ekonomisk och social historia; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The thesis is divided into three sections. The first, “From an education market to public education. The Swedish girls’ school 1874-1962”, deals with the integration of girls’ secondary education into the public education system, as well as with the strengthening and weakening of this special, gender-coded education. LÄS MER