Sökning: "fostran"

Visar resultat 21 - 25 av 44 avhandlingar innehållade ordet fostran.

  1. 21. Den kompletterade familjen : föräldraskap, fostran och förändring i en svensk småstad

    Författare :Ingeborg Moqvist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; family; child rearing; childhood; parenthood; day care; school; leisure; family life; change;

    Sammanfattning : The study presented here concerns how parents and children in a small Swedish town deal with the processes of child-rearing and socialization. Changes in family life and child care since the 1950s and especially the adjustment to women's work outside family, day-care, school and leisure are described and analyzed. LÄS MER

  2. 22. Vägar till värderingar och värden : skolans sociala fostran i läroplanstexter och pedagogisk praktik

    Författare :Jens Pedersen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Etik; värderingar; läroplaner; studier; undervisning; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Bio för barnens bästa? : Svensk barnfilm som fostran och fritidsnöje under 60 år

    Författare :Malena Janson; Astrid Söderbergh Widding; Karin Helander; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; barnfilm; barnfilmsestetik; barnfilmspolitik; filmcensur; svensk filmhistoria; barndom; barnkultur; barndomsdiskurser; diskursanalys; Michel Foucault; Olle Hellbom; Kay Pollak; Rolf Husberg; Film; Filmvetenskap; Cinema Studies; filmvetenskap;

    Sammanfattning : The main aim of this dissertation is to examine the different childhood discourses permeating Swedish children’s cinema. This is done through close readings of three films that, each in their own way, play an important role in the history of this tradition: THE CHILDREN OF FROSTED MOUNTAIN (Rolf Husberg, 1945), THE CHILDREN OF BULLERBY VILLAGE (Olle Hellbom, 1960) and ELVIS! ELVIS! (Kay Pollak, 1977). LÄS MER

  4. 24. Emotioner och värdegrundsarbete : Om lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola

    Författare :David Lifmark; Karin Sporre; Lars Petterson; Bernt Gustavsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; emotioner; värdegrundsarbete; etik; sårbarhet; Martha Nussbaum; etnicitet; religiositet; sexuell läggning; Educational work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This thesis explores aspects of teachers’ obligation to implement and discuss what are referred to in the Swedish national school curricula as “fundamental values” (“värdegrunden” in Swedish). The aim is to describe and analyze dilemmas in interpretations of and teachers’ work with these fundamental values. LÄS MER

  5. 25. Kampen om barnets själ : barn- och ungdomsorganisationer för fostran och normbildning 1850-1980

    Författare :Göran Sidebäck; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barnuppfostran-- historia -- Sverige; Barnomsorg-- historia -- Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER