Sökning: "Sexuality"
Visar resultat 36 - 40 av 370 avhandlingar innehållade ordet Sexuality.
36. Risk och bejakande : Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV
Sammanfattning : Denna studie undersöker hur sexualupplysning och sexualundervisning i TV producerar, reproducerar och utmanar föreställningar om sexualitet och genus. Det empiriska materialet består av tre programserier från Utbildningsradion samt två säsonger av Fråga Olle i Kanal 5. Programmen producerades och sändes mellan 1998 och 2004. LÄS MER
37. Allvarsam parodi och möjlighetens melankoli : En queerteoretiska analys av Ruts bok
Sammanfattning : Using queer theory as a point of departure, this study examines how ancient religious discourse can contribute to contemporary debates on gender and sexuality. To this end, employing Judith Butler’s theory of performativity, three inquiries encompassing a close reading of the book of Ruth, of the Hebrew Bible are offered. LÄS MER
38. ”Känn dig själf” : Genus, historiekonstruktion och kulturhistoriska museirepresentationer
Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks hur privilegierade representationer av femininitet och maskulinitet tar sig uttryck och konstrueras i samtida museipraktiker med fokus på Nordiska museet i Stockholm. Studien visar hur dessa musealt imaginära representationer samverkar med intersektionella aspekter som klass, etnicitet, nationalitet och sexualitet. LÄS MER
39. Att leva tillsammans : En studie i kristen och feministisk sexualetik
Sammanfattning : There is an ongoing change in our society within the fields of sexual relationships. Along with new experiences there is a need for a shifting Christian ethical and theological reflection. LÄS MER
40. Sexualitet i klassrummet. Språkundervisning, elevsubjektivitet och heteronormativitet
Sammanfattning : In this thesis, the production of sexuality in secondary language education is examined. More specifically, the aim is to explore how sexuality, pupil subjectivity and heteronormativity are produced within, and as constituent parts of, teaching practices of Swedish and English in secondary school. LÄS MER