Sökning: "Sexuality"

Visar resultat 36 - 40 av 370 avhandlingar innehållade ordet Sexuality.

  1. 36. Risk och bejakande : Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV

    Författare :Eva Bolander; Bengt- Göran Martinsson; Eva Reimers; Åse Røthing; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sex education; sexuality; gender; heteronormativity; edutainment; Sexualupplysning; sexualundervisning; läromedel; sexualitet; genus; heteronormativitet; television; Utbildningsradion; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur sexualupplysning och sexualundervisning i TV producerar, reproducerar och utmanar föreställningar om sexualitet och genus. Det empiriska materialet består av tre programserier från Utbildningsradion samt två säsonger av Fråga Olle i Kanal 5. Programmen producerades och sändes mellan 1998 och 2004. LÄS MER

  2. 37. Allvarsam parodi och möjlighetens melankoli : En queerteoretiska analys av Ruts bok

    Författare :Malin Ekström; Inger Ljung; Jorunn Økland; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Queer theory; Judith Butler; performativity; sex; gender; sexuality; discourse; subject position; heteronormativity; feminist biblical interpretation; The Book of Ruth; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Using queer theory as a point of departure, this study examines how ancient religious discourse can contribute to contemporary debates on gender and sexuality. To this end, employing Judith Butler’s theory of performativity, three inquiries encompassing a close reading of the book of Ruth, of the Hebrew Bible are offered. LÄS MER

  3. 38. ”Känn dig själf” : Genus, historiekonstruktion och kulturhistoriska museirepresentationer

    Författare :Wera Grahn; Nina Lykke; Ann Kristin Carlström; Inger Lövkrona; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Museology; museum; the museal imaginary; cultural heritage; the democratic function of the cultural heritage; exhibition; artifact; historical construction; intersectionality; gender; class; ethnicity; nationality; sexuality; sexual difference; gender studies; women’s studies; masculinity studies; post colonial feminist studies; feminist studies of science and technology; nomadology; Museologi; det musealt imaginära; museer; kulturarv; kulturarvets demokratiska funktion; utställning; föremål; historiekonstruktion; intersektionalitet; kön; klass; etnicitet; sexualitet; sexual difference; genus; könsmakt; kvinnohistoria; maskulinitet; postkolonial feminism; feminist studies of science and technology; nomadologi; Gender studies; Genus;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen undersöks hur privilegierade representationer av femininitet och maskulinitet tar sig uttryck och konstrueras i samtida museipraktiker med fokus på Nordiska museet i Stockholm. Studien visar hur dessa musealt imaginära representationer samverkar med intersektionella aspekter som klass, etnicitet, nationalitet och sexualitet. LÄS MER

  4. 39. Att leva tillsammans : En studie i kristen och feministisk sexualetik

    Författare :Sofia Mogård; Carl-Henric Grenholm; Helen Andersson; Sólveig Anna Bóasdóttir; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :sexual ethics; feminist theology; sexuality; intimacy; right relationship; love; commitment; Ethics; Etik; Etik; Ethics;

    Sammanfattning : There is an ongoing change in our society within the fields of sexual relationships. Along with new experiences there is a need for a shifting Christian ethical and theological reflection. LÄS MER

  5. 40. Sexualitet i klassrummet. Språkundervisning, elevsubjektivitet och heteronormativitet

    Författare :Angelica Simonsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; language education; sexuality; pupil subjectivity; heteronormativity;

    Sammanfattning : In this thesis, the production of sexuality in secondary language education is examined. More specifically, the aim is to explore how sexuality, pupil subjectivity and heteronormativity are produced within, and as constituent parts of, teaching practices of Swedish and English in secondary school. LÄS MER