Sökning: "Historical meaning making"
Visar resultat 1 - 5 av 57 avhandlingar innehållade orden Historical meaning making.
1. Perspektiv på historiefilmslitteracitet : en didaktisk studie av gymnasieelevers historiska och emotionella meningsskapande i mötet med spelfilm
Sammanfattning : The present study addresses what happens when historical feature film is used in history education. The purpose of this thesis is to develop new knowledge of historical film literacy through a study of the feature film's didactical potential in an educational context. LÄS MER
2. Making Reindeer : The Negotiation of an Arctic Animal in Modern Swedish Sápmi, 1920-2020
Sammanfattning : The Arctic has long been perceived as a static, timeless place of shielded wilderness. This perception extended to the reindeer as both part of the Arctic environment and of traditional Indigenous livelihoods. LÄS MER
3. Topos som meningsskapare : Retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande geonom argumentation
Sammanfattning : De flesta teorier om meningsskapande som är moderna inom ramen för den högskolepedagogiska diskursen i Sverige idag utgår från en perspektivisk kunskapssyn. Det kan emellertid vara svårt att realisera en didaktik som tar många synsätt på allvar i klassrummet utan att landa i hållningslös relativism. LÄS MER
4. Att tolka spåren från det förflutna : Innebörder, lärande och meningsskapande av historisk källtolkning i gymnasiet
Sammanfattning : This licentiate thesis explores the activity of historical reasoning in terms of primary source analysis among upper secondary school students. The thesis is a compilation of two scientific articles in history didactics. LÄS MER
5. Historien som fiktion : gymnasieelevers erfarande av spelfilm i historieundervisningen
Sammanfattning : The present study explores the reception of historical feature films in history education. It is concerned with how pupils experience the films as well as the significance of the feature film for their understanding and interpretation of history. LÄS MER