Sökning: "young adults support"

Visar resultat 16 - 20 av 114 avhandlingar innehållade orden young adults support.

  1. 16. Living with diabetes during transition to adult life- Relationships, support of self-management, diabetes control and diabetes care

    Författare :Carina Sparud Lundin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescents; young adults; type 1 diabetes; paediatric diabetes care; adult diabetes care; diabetes care utilization; transition; glycemic control; grounded theory;

    Sammanfattning : The overall aim of the thesis was to illuminate main concerns related to the transition of adolescents/ emerging adults with Type 1 diabetes to adult life and diabetes care and to gain a deeper understanding of how care providers, patients and their parents handle this situation. In paper I and II, participant observations of visits to physicians, nurses and group sessions (n=51) were conducted in two paediatric (PDC) and two adult (ADC) diabetes clinics as well as interviews with care providers (n=10). LÄS MER

  2. 17. Self-efficacy, Vocational Rehabilitation and Transition to Work

    Författare :Åsa Andersén; Ingrid Anderzén; Kjerstin Larsson; Per Kristiansson; Ulrika Bejerholm; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Self-efficacy; Vocational Rehabilitation; Sick leave; Women; Multidisciplinary rehabilitation; Chronic pain; Mental illness; Motivational interviewing; Young adults; Disability; Unemployment; Social Medicine; Socialmedicin;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to examine the relationship between self-efficacy, individually tailored vocational rehabilitation and transition to work or studies.Study I was a cross-sectional study based on questionnaire- and registry data, investigating whether factors related to sick leave predict self-efficacy in women on long-term sick leave (n= 337) due to pain and/or mental illness. LÄS MER

  3. 18. The everyday life of young children through their cancer trajectory

    Författare :Laura Darcy; Karin Enskär; Faith Gibson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Young child; cancer; everyday life; health and functioning; transition; Människan i vården; Människan i vården;

    Sammanfattning : The young child’s experiences of living with cancer are crucial to providing evidence based care. The overall aim of this thesis was to explore and describe experiences of health and functioning in the everyday life of young children with cancer, over a three year period from diagnosis, to provide insights and suggestions to improve evidence based care. LÄS MER

  4. 19. ”Man vill ju klara sig själv” : Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning

    Författare :Ann Simmeborn Fleischer; Mats Granlund; Berth Danermark; Margareta Adolfsson; Anders Möller; Jönköping University; []
    Nyckelord :Asperger syndrome; Higher education; everyday student-life; support; catch-22; struggle; alienation; stigmatization; dramaturgical perspective; university; relatives; coordinator; disability; Code set; ICF; Asperger syndrom; högre utbildning; studievardag; studenter med Asperger syndrom i behov av stöd; stöd; moment-22; kamp; alienation; stigmatisering; dramaturgi; högskola; universitet; anhöriga; samordnare; Code set; ICF; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER

  5. 20. Bryta upp och börja om : Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet

    Författare :Ulrika Wigg; Gunnel Colnerud; Sven Andersson; Pirjo Lahdenperä; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Refugee; immigrant; young adults; refugee children; life story; life history; identity; identity construction; identity as story; life chances; tourists; vagabonds; risk; trust.; Flykting; invandrare; unga vuxna; flyktingbarn; livsberättelser; identitet; identitetsskapande; identitet som berättelse; livschanser; vagabonder; risk; tillit.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER