Sökning: "Flykting"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade ordet Flykting.

  1. 1. Internet-based treatment of depression and anxiety among migrants and refugees in Sweden

    Författare :Tomas Lindegaard; Gerhard Andersson; Ali Sarkohi; Birgit Wagner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cognitive behavioural therapy; ICBT; Cultural adaptation; Refugee; Migrant; Depression; Anxiety; Kognitiv beteendeterapi; IKBT; Kulturanpassning; Flykting; Migrant; Depression; Ångest;

    Sammanfattning : There is a growing number of refugees and displaced persons worldwide, with many suffering the psychological consequences of traumatic and stressful events occurring both in their country of origin, during the migratory journey and after arriving in a new country. Despite this, there is limited evidence on how to best help refugees and migrants with the mental health problems that they sometimes experience. LÄS MER

  2. 2. Mötet mellan patienten och läkaren - erfarenheter hos somaliska flyktingar och läkare under utbildning

    Författare :Kristian Svenberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Mötet; Erfarenheter; Somalia; Flykting; Läkarstudenter; ST-läkare;

    Sammanfattning : The Meeting between the Patient and the Doctor Experiences among Somali refugees and medical trainees Kristian Svenberg Abstract Background and aim. The overall aim of the thesis is to explore the patient‐doctor encounter based on experiences among Somali refugees and medical interns in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Hoppet om en framtidsplats. Asylsökande barn i den svenska skolan

    Författare :Malin Svensson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; asylsökande; barn; barns perspektiv; flykting; frontlinjebyråkrati; nyanländ; plats; rum; skola; socialt hopp; tid; utbildning; asylum-seeking; children; children’s perspectives; education; newly arrived; place; refugee; school; social hope; space; street-level bureaucracy; time;

    Sammanfattning : The thesis explores how accompanied refugee and asylum-seeking children experience everyday life in Sweden. During the asylum process, as part of a policy for promoting ‘normal life’, these children have the same right to education as permanently resident children. LÄS MER

  4. 4. Bryta upp och börja om : Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet

    Författare :Ulrika Wigg; Gunnel Colnerud; Sven Andersson; Pirjo Lahdenperä; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Refugee; immigrant; young adults; refugee children; life story; life history; identity; identity construction; identity as story; life chances; tourists; vagabonds; risk; trust.; Flykting; invandrare; unga vuxna; flyktingbarn; livsberättelser; identitet; identitetsskapande; identitet som berättelse; livschanser; vagabonder; risk; tillit.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER

  5. 5. Att dansa i otakt med väljarna : Socialdemokraternas och Moderaternas strategiska bemötande av Sverigedemokraterna

    Författare :Jenny Kiiskinen; Sigrid Saveljeff; Björn Fryklund; Anders Sannerstedt; Jens Rydgren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; radical right-wing populism; political strategies; liberal democracy; democratic dilemma; Sweden Demoerats; the Social Democratic party; the Conservative party; radikal högerpopulism; politiska strategier; liberal demokrati; demokratiskt dilemma; Sverigedemokraterna; Socialdemokraterna; Moderaterna; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Etablerade partiers strategiska bemötande av radikala högerpopulistiska partier (RHP-partier) står i fokus för avhandlingen. Syftet med avhandlingen är rekonstruktion och analys av innehållet i de etablerade partiernas strategiska bemötande av partier som anses utmana centrala principer inom den liberala demokratin, såsom pluralism och tolerans, och vars närvaro också anses skapa ett demokratiskt dilemma. LÄS MER