Sökning: "unga och internet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden unga och internet.

  1. 1. Chatt som umgängesform : Unga skapar nätgemenskap

    Författare :Jeanette Sjöberg; Karin Aronsson; Peg Lindstrand; Per-Anders Forstorp; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; chat room; social community; internet; alignments; exclusion; local hierarchies; participation; positionings; social interaction; language socialization; social order; young people; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation focuses on social interaction patterns between young people in an online chat room, analyzing how social order is displayed and constituted. An overall issue concerns when and how the participants manage to co-create social communities within this setting. LÄS MER

  2. 2. Grrlziner : Populärfeminism, identitet och strategier

    Författare :Martina Ladendorf; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feminism; Tredje vågen-feminism; Damtidningar; Unga kvinnor; Internet; Queerteori; Medieforskning; Webzine; Subjektivitet identitet; grrlzine; Cyberkulturforskning; Cultural studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att undersöka genren grrlziner på Internet, tidningar av och för unga kvinnor som anknyter till samtida feministiska strömningar. Studien har ett flertal teoretiska och metodologiska perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Targeting Children Online : Young internet users and producers in the commercial media environment

    Författare :Carolina Martinez; Medie- och kommunikationsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; internetreklam; internet; reklamspel; barn; reklamproducenter; marknadsförare; mobilspel; virtuella världar; online advertising; internet; mobile games; children; advertising professionals; marketers; virtual worlds; tactics;

    Sammanfattning : Children’s daily internet usage takes place to a large extent in a commercial environment, where advertising and the sale of virtual goods are ever-present parts of the online experience. The overall goal of this thesis is to contribute to a critical understanding of children’s commercial online environment as spaces for children’s everyday life activities and participation, and as spaces for commercial interests that seek to target children and monetize their internet usage. LÄS MER

  4. 4. Pornografi och sexuell exponering bland unga män och kvinnor

    Författare :Pernilla Nigård; Malmö högskola; []
    Nyckelord :pornografi; sexuell exponering; sexualisering; internet; unga män; unga kvinnor;

    Sammanfattning : Denna licentiatavhandling rör unga, pornografi och sexuell exponering; närmare bestämt unga mäns användning av pornografi, samt framför allt unga kvinnors sexuella exponering på internet. Sexuella representationer finns närvarande i vardagen och pornografikonsumtionen har ökat med internets utveckling, företrädesvis bland ungdomar. LÄS MER

  5. 5. Digitala distinktioner : Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

    Författare :Martin Danielsson; Ingegerd Rydin; Ebba Sundin; André Jansson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social class; youth culture; young men; media practices; digital media; everyday life; audience; Bourdieu; habitus; cultural capital; taste; lifestyle; social klass; ungdomskultur; unga män; mediepraktiker; digitala medier; vardagsliv; publik; Bourdieu; habitus; kulturellt kapital; smak; livsstil;

    Sammanfattning : This dissertation explores how social class matters in young men’s everyday relationship to digital media. The aim is to contribute to the existing knowledge about how young people incorporate digital media in their everyday lives by focusing on the structural premises of this process. LÄS MER