Sökning: "symbolisk makt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden symbolisk makt.

  1. 1. Medicinens lyskraft och skuggor : ― om trosföreställningar och symbolisk makt i habiliteringen 1960―1980

    Författare :Carina Carlhed; Donald Broady; Staf Callewaert; Eva Björck-Åkesson; Karin Anna Petersen; Ingrid Heyman; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Educational and cultural sociology; habilitation services; children; handicap; disability; medicine; social workers; counsellors; pre-school teachers; psychologists; occupational therapists; physiotherapists; parent organizations; disability organizations; symbolic power; sociology of culture; Utbildnings- och kultursociologi;

    Sammanfattning : BAKGRUND Bakgrunden till denna avhandling är att erbjuda ett alternativt sätt att förstå habiliteringspraktik. Den teoretiska ramen i avhandlingen är Pierre Bourdieus fältteori, vilket innebär ett antagande att det sociala livet bygger på symboliska och kulturella trossystem med hithörande doxor, med egna slags symboliska ekonomier och dominansförhållanden. LÄS MER

  2. 2. Medicinens lyskraft och skuggor : ― om trosföreställningar och symbolisk makt i habiliteringen 1960–1980

    Författare :Carina Carlhed; Donald Broady; Staf Callewaert; Eva Björck-Åkesson; Karin-Anna Petersen; Ingrid Heyman; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :habilitation services; children; handicap; disability; medicine; social workers; counsellors; pre-school teachers; psychologists; occupational therapists; physiotherapists; parent organizations; disability organizations; symbolic power; sociology of culture; Bourdieu;

    Sammanfattning : The dissertation examines the formation of specific groups, their interests and positions related to children with disabilities and their education and care in Sweden developed during 1960-1980. The theoretical framework is based on Pierre Bourdieu’s sociological theory of social space, which assumes that social life is based on symbolic and cultural systems of beliefs with respectively specific doxas and symbolic economies. LÄS MER

  3. 3. Steel as the Answer? : Viking Bodies, Power, and Masculinity in Anglophone Fantasy Literature 2006–2016

    Författare :Anna Bark Persson; Ulla Manns; Ann-Sofie Lönngren; Maria Lindgren Leavenworth; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vikings; the North; the Nordics; masculinity; fantasy literature; queer reading; temporality; postfeminism; embodiment; vikingar; Norden; maskulinitet; fantasylitteratur; queer läsning; temporalitet; postfeminism; kroppslighet; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; genusvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation examines the motif of the popular Viking in contemporary Anglophone fantasy literature, with a focus on masculinity, power, embodiment,and sexuality. The study draws on queer-theoretical perspectives on masculinity and the method of queer reading, and approaches the Viking as at once bound up with the legitimization of normative and hegemonic forms of masculinity and open to (queer) negotiations and possibilities beyond normative male masculinities. LÄS MER

  4. 4. BDSM : paradoxernas praktiker

    Författare :Charlotta Carlström; Malmö högskola; []
    Nyckelord :BDSM; Meaning-making; Sexuality; Sexual minorities; Gender; Norms; Heteronormativity; Bodily Sensations; Spirituality; Power; Discourse; Ethnography; Community;

    Sammanfattning : BDSM är en akronym för bondage/disciplin, dominans/submission (underkastelse) och sadomasochism som används för att beskriva flera, ofta sexuella, former av beteenden och uttryck, där ett utforskande av makt är centralt. Avhandlingens syfte är att söka förståelse för BDSM som en dynamisk, komplex och kollektiv företeelse. LÄS MER

  5. 5. Parental involvement in school : What promotes and what hinders parental involvement in an urban school

    Författare :Laid Bouakaz; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; minority parents; multi-ethnic school; multicultural; parental involvement; urban school;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att förvärva kunskap om vad som främjar respektive vad som hindrar föräldrasamverkan i en grundskola med elever i skolåren 6-9 belägen i ett invandrartät område, samt nå en bättre förståelse av hur föräldrar med arabisk bakgrund och lärare ser på föräldrasamverkan i skolan. Ett ytterligare och besläktat syfte är att bättre förstå hur dessa föräldrar kan stödjas på ett sätt som möjliggör för dem att öka sin upplevelse av medverkan i den skola som deras barn går i. LÄS MER