Sökning: "svårigheter i kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 57 avhandlingar innehållade orden svårigheter i kommunikation.

  1. 1. From Customer Satisfaction to Citizen Interaction : a cooperation model for community development based on Total Quality Management

    Författare :Maria Fredriksson; Bengt Klefsjö; Lars Carlsson; Johnny Lindström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Kvalitetsteknik;

    Sammanfattning : Current problems with unemployment and the consequences of cut-down in the public sector need appropriate solutions, where private citizens perhaps take on more active roles than today, individually or in groups. The aim with this doctoral thesis is to contribute to one such solution, which is a cooperation model for societal development in local communities, based on Total Quality Management (TQM) and on the participation of many residents. LÄS MER

  2. 2. Dialogkompetens i skolans vardag : En aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö

    Författare :Ann-Christine Wennergren; Sture Brändström; Karin Rönnerman; Anders Ågren; Gunilla Härnsten; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hard-of-hearing pupils; dialogue competence; critical friends; school improvement; participatory action research; sociocultural theories; Music Education;

    Sammanfattning : In classes for hard-of-hearing pupils there are children and young people with different degrees of impaired hearing, all of whom need hearing aids and technical equipment inthe environment. The initial problem area of the present thesis concerned the pattern of communication in the classroom. LÄS MER

  3. 3. Fragile identities, patched-up worlds : Dementia and meaning-making in social interaction

    Författare :Linda Örulv; Lars-Christer Hydén; Nina Nikku; Staffan Josephsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Alzheimer’s disease; communication; confabulation; context; continuity; dignity; disorientation; ethnographic methods; ethnography; identity; life history; life story; meaning; microethics; narrative; progressive dementia diseases; sense-making; social interaction; storytelling; vascular dementia; Alzheimers sjukdom; berättande; desorientering; etnografiska metoder; identitet; kommunikation; konfabulering; kontext; kontinuitet; livsberättelse; mening; mikroetik; narrativ; progressiva demenssjukdomar; samspel; social interaktion; vaskulärdemens; värdighet; Human communication; Kommunikation mellan människor;

    Sammanfattning : Denna avhandling fokuserar på det meningsskapande och begripliggörande som fortgår vid tilltagande demenssjukdom, i det sociala samspelet, och de utmaningar för demens-omsorgen som detta innebär. Studien är aktörsorienterad och adresserar frågan om hur personer med åldersrelaterade progressiva demenssjukdomar i den vardagliga kommuni-kationen söker förstå sina situationer, omgivningen och sina liv – alltsammans inom ra-men för det dagliga samspelet på ett demensboende. LÄS MER

  4. 4. Närheter och avstånd i ett nordvärmländskt skogslandskap : Praktiker och betydelser i nya tidsrumsliga sammanhang

    Författare :Camilla Berglund; Gabriel Bladh; Gerhard Gustafsson; Susanne Stenbacka; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Landscape; Practices; Meanings; Ruralities; Relationality; Forest; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : This thesis examines the contemporary forest landscape of northern Värmland in Sweden in terms of practices, meanings and time-space relations. The increasing urbanization worldwide also affects the countryside landscape to produce what is generally referred to as  “new ruralities”, which are the result of changed conditions for livelihood and leisure. LÄS MER

  5. 5. Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik

    Författare :Jan Wyndhamn; Roger Säljö; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; Inlärning. Elever; Problemlösning; Matematik; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanfattning av två empiriska studier som analyserar karaktären av kognitiva aktiviteter vid de betingelser för kommunikation som är utmärkande för pedagogiska miljöer. Elever i årskurs 6 har under vanliga matematiklektioner fått lösa vissa räkneuppgifter under olika situationella krav. LÄS MER