Sökning: "scaffolding"

Visar resultat 6 - 10 av 101 avhandlingar innehållade ordet scaffolding.

  1. 6. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling

    Författare :Hanna Simola; Eva Sundgren; Karin Sheikhi; Lise Iversen Kulbrandstad; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; didactical leadership; the teacher’s leadership; leadership in the classroom; language- and knowledge-development working methods; scaffolding; the nearest development zone; interaction; positive learning climate; educational conditions of multilingual and newly-arrived pupils; didaktiskt ledarskap; lärarens ledarskap; ledarskap i klassrummet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; den närmaste utvecklingszonen; interaktion; positivt lärandeklimat; flerspråkiga och nyanlända elevers utbildningsvillkor; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkiga barn i förskolan: Villkor för deltagande och lärande

    Författare :Anne Kultti; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning in preschool; multilingual learning; participation; interaction; activity; communication; ; zone of proximal development; scaffolding; artefact;

    Sammanfattning : The aim of this research was to study the learning conditions in preschool that support young multilingual children’s language and communicative development, and their participation in activities. A sociocultural theoretical approach provides a means to understand the dynamics of children’s learning and development within a strong theoretical framework. LÄS MER

  3. 8. Orchestrating scaffolded outdoor mobile learning activities

    Författare :Jalal Nouri; Teresa Cerratto-Pargman; Robert Ramberg; Ola Knutsson; Agnes Kukulska-Hulme; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mobile learning; orchestration; scaffolding; outdoor education; mobilt lärande; orkestrering; scaffolding; utomhuslärande; Information Society; informationssamhället;

    Sammanfattning : Since the beginning of time, technological innovations have formed the basis for the development of society and supported the most fundamental societal features. The educational system is no exception. LÄS MER

  4. 9. Digital technologies in preschool education : The interplay between interactive whiteboards and teachers' teaching practices

    Författare :Maryam Bourbour; Ann Quennerstedt; Gunilla Lindqvist; Sören Högberg; Sylvana Sofkova Hashemi; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool Teachers; Digital Technologies; IWB; Teaching; Children; Preschools; Scaffolding; Mediational Means and Mediated Actions; Utbildning och lärande; Education and Learning;

    Sammanfattning : This thesis is aimed at exploring the ways in which a digital technology, the interactive whiteboard (IWB), interplays with preschool teachers’ teaching practices. In the literature and ongoing debates there are different claims about if and how digital technologies can contribute to children’s development and solving preschool educational challenges. LÄS MER

  5. 10. Simulerade skoldilemman : redkap för utveckling av reflektionsfömåga?

    Författare :Eva Edman-Stålbrandt; Sven-Erik Hansén; Gunilla Svingby; Yngve Nordkvelle; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; simulering; reflektion; mediering; redskap; scaffolding; lärande; lärarutbildning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att studera lärarstuderandes samtal om simulerad skolverksamhet för att söka förstå möjligheter och begränsningar med simulerade dilemman som medierande redskap för reflektion över lärares arbete. Undersökningen är genomförd under seminarier i svensk och finländsk lärarutbildning. LÄS MER