Sökning: "reklam press"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden reklam press.

  1. 1. Se lika ung ut som du känner dig : Kulturella föreställningar om ålder och åldrande i populärpress för kvinnor över 40

    Författare :Karin Lövgren; Magnus Berg; Anette Göthlund; Gunilla Jarlbro; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Cultural conceptions; doing age; age; ageing; age studies; ageism; middle age; social gerontology; cultural gerontology; social constructionism; cultural studies; popular press; advertising; gender; visual studies; Kulturella föreställningar; göra ålder; socialkonstruktionism; kulturstudier; populärpress; reklam; ålder; åldrande; medelålder; socialgerontologi; kulturgerontologi; genus; intervjuer; innehållsanalys; kvinnobilder; Tara; M Magasin; Laura; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker kulturella föreställningar om ålder och åldrande med utgångspunkt i populärpress för kvinnor över 40. Under 2000-talet har flera veckotidningar lanserats som vänder sig till kvinnor i medelåldern, med ålder som försäljningsargument. LÄS MER

  2. 2. Fotografiska drömmar och digitala illusioner : Bruket av bearbetade fotografier i svensk dagspress, reklam, propaganda och konst under 1990-talet

    Författare :Anna Dahlgren; Margaretha Rossholm Lagerlöf; Anna Tellgren; Karin Becker; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; photography; computerbased image alteration; digital photography; photomontage; press photography; advertising photography; art photography; image policy; visual culture; manipulation; authenticity; perfection; Photoshop; Art; Konstvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to study what effects computer-based technology for altering photographic images had on the photographic medium and visual culture in general. The aim is also to describe the expectations and conceptions of photographic alterations and digital technology in the 1990s. LÄS MER

  3. 3. Beauty Box : Filmstjärnor och skönhetskultur i det tidiga 1900-talets Sverige

    Författare :Therése Andersson; Astrid Söderbergh-Widding; Ann-Kristin Wallengren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Filmstjärnor; mode; make-up; skönhet; performans; teknologier; genuskonstruktion; modernitet; reception; transnationella relationer; populärpress; Filmjournalen; reklam; konsumism; emancipation; individualitet; fysionomi; Film; Filmvetenskap;

    Sammanfattning : The object of this dissertation is the relationship between film, fashion and beauty concerning different understandings of femininity, with reference to the establishment of the star system and the making of celebrity culture, and how these were expressed through magazines and commercial ads in early 20th century Sweden. The period of time framing the discussion, from fin-de-siècle and onwards with specific focus on the 1920s and 1930s, corresponds to the course of publication of the Swedish magazine Filmjournalen. LÄS MER

  4. 4. En resa till naturen på reklamens villkor

    Författare :Åsa Thelander; Institutionen för kommunikation och medier; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; qualitative research; photography; tourist; media reception; nature; advertising; image; representation; empirical analysis; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation;

    Sammanfattning : It is commonly believed that we live in a culture that is increasingly permeated by visual images. One category of images that we encounter everyday in different media, and that constitutes a large and growing part of media content, is advertisements. LÄS MER