Sökning: "handledning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden handledning i skolan.

  1. 1. Dialogkompetens i skolans vardag : En aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö

    Författare :Ann-Christine Wennergren; Sture Brändström; Karin Rönnerman; Anders Ågren; Gunilla Härnsten; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hard-of-hearing pupils; dialogue competence; critical friends; school improvement; participatory action research; sociocultural theories; Music Education;

    Sammanfattning : In classes for hard-of-hearing pupils there are children and young people with different degrees of impaired hearing, all of whom need hearing aids and technical equipment inthe environment. The initial problem area of the present thesis concerned the pattern of communication in the classroom. LÄS MER

  2. 2. Anledning till handledning : Skolledares perspektiv på grupphandledning

    Författare :Karin Åberg; Henning Johansson; Christer Brusling; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Handledda gruppsamtal för lärare är en ung, men starkt växande företeelse i skolan. Influensernakommer från många traditioner, och handledningen ges av olika sorters handledare och med skildasyften, förutsättningar och metoder. LÄS MER

  3. 3. Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg

    Författare :Peter Karlsudd; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special school.; school-age care system; mental handicap; leisure time teacher; Day-centre for school-age children; integration; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The main idea behind the Swedish welfare state is to create a society accessible to all citizens by using to general measures. It is, therefore, important to avoid segregation and special solutions, and instead increase the standard of normal activities. LÄS MER

  4. 4. Utmaning och omtanke : En analys av handledning som en utvidgad specialpedagogisk funktion i skolan med utgångspunkt i tio pionjärers berättelser

    Författare :Birgitta Sahlin; Rolf Helldin; Bengt Börjesson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hermeneutic; phenomenological analysis; professional; remedial-educational field; remedial educational supervision-tutoring; school; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The present thesis reports an empirical study of how ten remedial teachers or special remedial teachers, all women, encountered reality as supervisors or tutors in schools during the 1990s. The study sought to define the conditions for supervision and tutoring in the remedial-teaching function.Data was collected in two steps. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor

    Författare :Ragnhild Swahn; Kjell Granström; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary education; vocational education; student influence; student participation; democratic schooling; experience-based education; experience-based learning; elevinflytande; elevansvar; demokratisk skolning; gymnasieskola; yrkesinriktat program; omvårdnadsprogram; erfarenhetsbaserad undervisning; erfarenhetsbaserat lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER