Sökning: "grundskola genus"
Hittade 5 avhandlingar innehållade orden grundskola genus.
1. Positioner i dans- om genus, handlingsutrymme och dansrörelser i grundskolans praktik
Sammanfattning : This doctoral thesis examines gender and dance practice in primary school. More precisely it investigates how gender influences the way dance teachers address their pupils, but also the way that pupils organize and understand themselves and carry out tasks and activities in dance education and dance composition. LÄS MER
2. Klungan och barndomens sociala rum : Socialt gränsarbete och figurationer i rastfotbollen
Sammanfattning : Denna licentiatavhandling, Klungan och barndomens sociala rum, diskuterar den samtida heterogena barndomen utifrån analyser av barns informella fotbollsspel på rasten i skolan. Det empiriska exemplet rastfotboll analyseras med begrepp som rum, genus och gränsöverskridande. LÄS MER
3. Modern, svensk och jämställd : om barn familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007
Sammanfattning : The aim of the thesis has been to explore representations of gender, ethnicity and generation in school readers used in the Swedish compulsory school since 1962, to find which ’discourses’, linked to equal opportunities, integration/diversity and childhood, underlie these constructions, and in which ways they may have contributed to the (re)production of different gendered, ethnified and generation-specific subjects. The thesis was written within the frame of a Swedish national research project that explored late modern processes of changing sex- and gender orders in schools and education, particularly in multiethnic environments, which is why, the study is not limited exclusively to sex/gender. LÄS MER
4. Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Könskonstruktioner i interaktion i förskola, förskoleklass och skolår ett
Sammanfattning : In the present study, gender constructions are analysed, as they appear in a preschool, two preschool classes and one class in the first grade. The analysis is based on observations of the interaction that takes place physically and verbally between children and between children and adults in various contexts. LÄS MER
5. Att göra tudelning : om att synliggöra och diskutera ämnet idrott och hälsa för de yngre åldrarna ur ett genusperspektiv
Sammanfattning : .... LÄS MER