Sökning: "digitala klassrum"
Hittade 5 avhandlingar innehållade orden digitala klassrum.
1. Återkoppling i analoga och digitala klassrum : Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning
Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares återkoppling i samhällskunskap i analog och digital kontext med särskilt intresse för återkopplingens formativa syfte. Studien är genomförd med ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. I delstudie ett utforskas återkoppling i det analoga klassrummet och i delstudie två återkoppling i lärplattform. LÄS MER
2. Kritiskt digitalt textarbete i klassrummet
Sammanfattning : Increasingly sophisticated technologies are expanding opportunities to create, use and share digital and multimodal texts based on different perspectives and motives. Among the prerequisites for participating actively in a democratic society is adopting an analytical and reflective approach towards texts – that is, developing critical digital literacy. LÄS MER
3. 1:1 i klassrummet - analyser av en pedagogisk praktik i förändring
Sammanfattning : I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två gymnasieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. LÄS MER
4. Digital Didaktisk Design : Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola
Sammanfattning : I denna avhandling undersöks grundskollärares arbete med att utveckla sin undervisningspraktik med digital teknik. Mer precist undersöks hur en sådan utveckling kan identifieras, förstås och stödjas. Empirin härstammar primärt från ett treårigt aktionsorienterat skolutvecklingsprojekt i nordisk grundskola. LÄS MER
5. Making science come alive : Student-generated stop-motion animations in science education
Sammanfattning : The availability of digital technology in classrooms does not only increase the possibility for teachers to present content in new visual and dynamic ways. This technology also offers students the opportunity to become cocreators of content in science classrooms. LÄS MER