Sökning: "aritmetik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade ordet aritmetik.

  1. 1. Aritmetik i förskolan : en studie av taluppfattningens betydelse för matematikundervisningen

    Författare :Maria Alkhede; Maria Johansson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Aritmetik; taluppfattning; förskollärare; förskoledidaktik; undervisning; lärande; variationsteori; Aritmetik; taluppfattning; förskollärare; förskoledidaktik; undervisning; lärande; variationsteori.;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet matematik blir alltmer fokuserat även i förskolan, med mål av vilket kunnande barnen förväntas utveckla. Därav finns det behov av att förstå vad barn faktiskt erbjuds lära och vad de utvecklar för förmågor innan de börjar skolan. LÄS MER

  2. 2. Dealing with Digits : Arithmetic, Memory and Phonology in Deaf Signers

    Författare :Josefine Andin; Mary Rudner; Jerker Rönnberg; Örjan Dahlström; Lars Nyberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Adult deaf signers; phonology; arithmetic; short-term memory; working memory; neuro imaging; Vuxna teckenspråkiga döva; fonologi; aritmetik; korttidsminne; arbetsminne; hjärnavbildning;

    Sammanfattning : Deafness has been associated with poor abilities to deal with digits in the context of arithmetic and memory, and language modality-specific differences in the phonological similarity of digits have been shown to influence short-term memory (STM). Therefore, the overall aim of the present thesis was to find out whether language modality-specific differences in phonological processing between sign and speech can explain why deaf signers perform at lower levels than hearing peers when dealing with digits. LÄS MER

  3. 3. X - men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik : Med fokus på tidig algebra i Sverige

    Författare :Lars Madej; Kajsa Bråting; Kirsti Hemmi; Timo Tossavainen; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early algebra; curriculum; mathematics textbooks; primary school mathematics; generalized arithmetic; conceptual knowledge; knowledge levels; mathematics education; Tidig algebra; läroplan; läromedel i matematik; matematik i tidiga skolår; generaliserad aritmetik; konceptuell kunskap; kunskapsnivåer; matematikundervisning; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase the knowledge of the state of algebraic thinking in the earlier years, so called early algebra, in the Swedish primary school. First, using the Big Ideas of Algebra (Blanton et al. LÄS MER

  4. 4. Drömmar om något bättre : Om managementmodeller, mätningar och människor

    Författare :Maria Mårtensson; Ulf Johanson; Anders W Johansson; Magnus Söderström; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; managementmodeller; mätning; människor; balanserat styrkort; intellektuellt kapital; knowledge management; politisk aritmetik; Business studies; Företagsekonomi; Business administration; Företagsekonomi; Industriell ekonomi och organisation;

    Sammanfattning : For several years I have, from a management control perspective, followed the development and application of several popular management models, for example, the knowledge management, balanced scorecard, and intellectual capital models. This thesis, comprising four papers and an extended covering paper, contributes to the management control field by discussing and problematizing management models and how they describe humans by means of measurement. LÄS MER

  5. 5. Talbegreppets utveckling : ett radikalkonstruktivistiskt perspektiv

    Författare :Göta Eriksson; Siv Fischbein; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : I denna studie fokuseras barnets tidiga kunskaps-bildning i aritmetik, med utgångspunkt i den radikalkonstruktivistiska teorin. Enligt denna teoribildning ärtalbegreppet inte statiskt utan en individuell konstruk-tion,  som  genomgår  kvalitativa  förändringar  underbarnets  aritmetiska  utveckling. LÄS MER