Sökning: "Svenska författare"

Visar resultat 6 - 10 av 25 avhandlingar innehållade orden Svenska författare.

  1. 6. En människas uttryck. Studier i Hans Ruins självbiografiska essäistik

    Författare :Thomas Ek; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; General and comparative literature; Culture Critic; Second World War; pastoral elegy; unity of place; apocalypse; idyll; Jarl Hemmer; Arvid Mörne; diary; Finno-Swedish modernism; Yrjö Hirn; aesthetics; Hans Larsson; thematic criticism; Graham Good; autobiographical essay; hermeneutics; literature criticism; literary theory; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The first dissertation in Swedish of the Finno-Swedish aesthetician, philosopher and writer Hans Ruin (1891–1980) combines an interest in the literary expression with an interest in the man behind the words. Literature as a human document, as the footprint of a human being, and its function as a bearer of experiences and insights is at the heart of the characterisation. LÄS MER

  2. 7. Den medialiserade direktören

    Författare :Pernilla Petrelius Karlberg; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Vilka krav ställer den ökade mediebevakningen på företagsledare? Vilka konsekvenser får det för VDs uppdrag? På vilket sätt påverkar mediernas personifiering och skärpta fokus på aktieägarvärde föreställningar om vem som är en bra VD? Det är några av de frågor som behandlas i den här doktorsavhandlingen. Studien ger, utifrån ett organisations- och ledningsteoretiskt perspektiv, en djupare inblick i vad medialiseringen av näringslivets ledare innebär och hur företagsledare hanterar medier och kändisskap. LÄS MER

  3. 8. Skönhetsdyrkare och socialdemokrat : studier i Bengt Lidforss litteraturkritiska gärning

    Författare :Lennart Leopold; Lunds universitet; []
    Nyckelord :HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANIORA; HUMANITIES; Journalism; literary criticism; literary field 1880–1911; avantgarde; early Swedish working-class movement; anti-semitism; The Strindberg Feud; Pierre Bourdieu; Anna Branting; FredrikBöök; Vilhelm Ekelund; Ola Hansson; Verner von Heidenstam; Oscar Levertin; K. G. Ossian-Nilsson; August Strindberg; Carl David af Wirsén; Literature; Litteraturvetenskap; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Bengt Lidforss (1868–1913) was professor of botany between 1910 and 1913. But after the turn of the century he also emerged as a charismatic leader within the Swedish working-class movement. He became one of its foremost publicists. LÄS MER

  4. 9. Att förhålla sig till moderniteten : en studie i Gertrud Liljas författarskap

    Författare :Maria Nilson; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; Cultural Capital; Dialogue; Feminist Literary Theory; Women Authors; Gender; Feminist Theory; Gertrud Lilja; Modernity; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to present and discuss the author Gertrud Lilja with a special focus on her relationship to modernity from a feminist perspective. In the 1920s Lilja was regarded as an interesting and promising author. Ten years later she was seen as a conservative and popular author who wrote mainly for women. LÄS MER

  5. 10. Finnish mathematics curriculum materials and teachers’ interaction with them in two cultural-educational contexts

    Författare :Tuula Koljonen; Kirsti Hemmi; Hendrik Van Steenbrugge; Barbro Grevholm; Åbo Akademi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; cross-cultural studies; elementary schoolteachers’ interaction with curriculum materials; Finland and Sweden; mathematics education; Finland och Sverige; grundskolelärares interaktion med läromedel; matematikundervisning; tvärkulturella studier;

    Sammanfattning :  Tidigare forskning har visat att lärare är centrala aktörer i undervisning men också läromedlens stora betydelse för undervisningen och lärande har lyfts fram. Dock har mycket av forskningen kring läromedel och dess betydelse för undervisning och lärande gjorts i USA och endast ett fåtal studier har genomförts i Europa och Norden. LÄS MER