Sökning: "Institutionen för beteendevetenskap och lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 76 avhandlingar innehållade orden Institutionen för beteendevetenskap och lärande.

  1. 21. Upplevelser av kommunikation och lärande i datorbaserad miljö : en fallstudie och dess konsekvenser för undervisning med IKT som hjälpmedel inom lärarutbildningen

    Författare :Kathe Ottosson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarutbildning-- Sverige; Informationsteknik; Datorstödd undervisning; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. LÄS MER

  2. 22. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development

    Författare :Ulla Damber; Stefan Samuelsson; Mats Myrberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literacy; fiction; second language learning; the deficit discourse; scaffolding; Läsning; skönlitteratur; andraspråksinlärning; bristdiskurs; stöttning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER

  3. 23. Styrning genom lärande : En studie av programutvecklingens dynamik i nationella program

    Författare :Agneta Halvarsson Lundkvist; Per-Erik Ellström; Maria Gustavsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Runt om i världen pågår en rad utvecklingsprogram vars syfte är att stödja utvecklingsarbete i olika typer av verksamheter. Jag behandlar två sådana svenska nationella utvecklingsprogram och fokuserar lärandets betydelse för programmens utveckling. LÄS MER

  4. 24. Påfrestande situationer och bemästrandets konst : en fenomenologisk studie av sjuksköterskor i äldrevården

    Författare :Maud Järemo; Glenn Hultman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Geriatric nursing; Health Personnel; nurses; Nurse; care of the elderly; strenuous situations; coping.; Sjuksköterskor; geriatrik; äldrevård; yrkesroller; sjukvårdspersonal; arbetsbelastning; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe situations that nurses experience as strenuous in their work with elders in institutional environment. The study focuses on the content and structure of the situations, meanings the nurses put in the situations and how they manage to handle the situations. LÄS MER

  5. 25. Readiness or resistance? : Newly arrived adult migrants' experiences, meaning making, and learning in Sweden

    Författare :Afrah Abdulla; Lisbeth Eriksson; Signild Risenfors; Hans-Erik Hermansson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; migration; newly arrived migrants; transformative learning; meaning making; citizenship education; social constructionism; etablering; integration; vuxnas lärande; migration; nyanlända migranter; transformativt lärande; meningsskapande; citizenship education; socialkonstruktionism; etablering; integration; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis is about newly arrived adult migrants’ meaning making and learning in Swedish society during the two years’ introduction period, after they have received the residence permit. I have specifically studied Arabic speaking adults’ meaning making and learning, by carrying out observations and individual in-depth interviews with 12 migrants. LÄS MER