Sökning: "Governing body"

Visar resultat 1 - 5 av 60 avhandlingar innehållade orden Governing body.

  1. 1. Styrning av skolan genom statliga sanktioner : Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen

    Författare :Håkan Eilard; Jan Almäng; Elisabet Nihlfors; Christina Segerholm; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Governing system; Governing measures; Principal; Governing body; Effects; Anticipation; Scope for action; Inspection; Sanctions; Juridification; Styrsystem; styrmedel; ledning; rektor; huvudman; handlingsutrymme; verkningar; tillsyn; inspektion; sanktioner; juridifiering; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Skolan är en av välfärdssamhällets viktigaste institutioner. Den lyfts fram i den politiska debatten som möjliggörare för att varje enskilt barn ska utveckla sin unika egenart och förmåga att delta i samhällslivet. Skolan ska också bidra till att över tid upprätthålla de demokratiska värderingar som samhället vilar på. LÄS MER

  2. 2. Kropp och makt i rörelse

    Författare :Marie Öhman; Björn Eriksson; Mats Börjesson; Leif Östman; Mats Franzén; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Foucault; Power; Governmentality; Physical Education; Body; Governing processes; Actions; Video-recordings; Sociology; Sociologi; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : Body and Power in MotionThis dissertation is concerned with body and politics, or, more specifi cally body, power and governance. The central question is how specifi c individuals and bodies are constituted in the teaching of Physical Education (PE) in school. LÄS MER

  3. 3. Med blicken på barnet : Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik

    Författare :Linda Palla; Anna-Lena Tvingstedt; Inger Assarsson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children; Child; differences; documentation; governing; governmentality; identities; identity; preschool; poststructuralism; power; special education; subject; subjectification; subjectivation; Foucault; child; differences; documentation; governing; identities; power; preschool; special education; subject; subjectivation; post structuralism;

    Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER

  4. 4. Towards the creation of learning improvement practices : Studies of pedagogical conditions when change is negotiated in contemporary healthcare practices

    Författare :Ann-Charlott Norman; Lena Fritzén; Daniel Sundberg; Bill Lucas; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; quality improvement; clinical microsystem; healthcare policy; critical discourse analysis; governing mechanism; knowledge management; negotiation; förbättringsarbete; hälso- och sjukvårdspolicy; arbetplatsrelaterat lärande; förhandling; Social Sciences; Samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : In the early 2010s, competitive market logic was introduced into healthcare systems so as to achieve rapid improvements. This took place as improvement policies began to emphasize the notion of collaboration as a method of ensuring patient safety across organizational boundaries. LÄS MER

  5. 5. Frihetens milda disciplin : normalisering och social styrning i svensk sinnessjukvård 1850-1970

    Författare :Mikael Eivergård; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Modem psychiatric practise; power; normalization; social governing; practice-history; psychiatric treatment; asylums in Sweden; history of psychiatry;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to describe and analyse the institutionalized Swedish Psychiatric practice during the period 1850 and 1970 - the era of the large mental hospitals - in terms of a modem disciplinary project. Point of departure relates to the meeting between the admitted patient and the educational work of the mental hospital and its everyday practice. LÄS MER