Sökning: "spel kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden spel kultur.

  1. 1. Bland stenyxor och tv-spel : om barn, historisk tid och när unga blir delaktiga i historiekulturen

    Författare :Joel Rudnert; Malmö universitet; []
    Nyckelord :historical time; Vygotsky; cultural psychology; historical thinking; historical culture; historical consciousness; childrens learning; didactics of history; historiekultur; historiemedvetande; historiedidaktik; kulturell psykologi; historisk tid; barns lärande; historiskt tänkande; Vygotskij; historisk tid;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to investigate the processes through which children become increasingly involved in historical culture. It does this by examining how children develop thinking in historical time. LÄS MER

  2. 2. Doctors Behind Borders : The Ethics of Skilled Worker Emigration

    Författare :Yusuf Yuksekdag; Elin Palm; Göran Collste; Kjersti Fjørtoft; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Brain drain; compulsory service; contracts; emigration; ethics; health workers; medical brain drain; skilled workers; responsibility; the right to exit; vulnerability; non-ideal theory; Etik; kontrakt; kunskapsflykt; mänskliga rättigheter; migration; moraliskt ansvar; obligatoriska vårdprogram; rättighet; utsatta grupper; vårdpersonal;

    Sammanfattning : This doctoral thesis within applied ethics consists of four articles together with a cover essay. All articles concern the ethics of skilled health worker emigration from under-served and resourcepoor regions, often referred to as ‘medical brain drain’. LÄS MER

  3. 3. Pretend that it is Real! Convergence Culture in Practice

    Författare :Marie Denward; Jay Bolter; Malmö högskola; []
    Nyckelord :media convergence; alternate reality games; broadcast television; pervasive games; culture of production; ethnography; game design; game development; transmedia storytelling; pervasive live action role-playing; fiction; reality; participatory culture; audience; interactivity; public service broadcasting; media studies;

    Sammanfattning : Mediekonvergens definieras och förklaras oftast som en teknisk och industriell företeelse, som den process där ny teknik anpassas till den befintliga medieindustrin och dess produktionskulturer. I dagens hybrida medielandskap kan mediekonvergens också beskrivas som den sociala process och de aktiviteter som medieanvändare deltar i när de rör sig mellan olika medier i jakt på underhållning och erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Minoan games and game boards

    Författare :Niklas Hillbom; Antikens kultur och samhällsliv; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; game; game board; cup-holes; Kernos; marker; astragalos; dice; Mallia; Phaistos; Gournia; Khania; ritual; cultural contacts; Ancient history; Antikens och forntidens historia; Arkeologi; Archaeology; Crete; Minoan; Knossos; gaming piece; knuckle bones;

    Sammanfattning : The old, world-wide phenomenon of playing board games has received little attention among scholars studying the ancient cultures. This thesis collects and analyses game-related material from Bronze Age Crete, defines the field of research and provides a framework with definitions and typologies. LÄS MER

  5. 5. Befria datorhjältinnorna från pojkrummet : en projektledares erfarenheter tolkad genom interaktiv metod och teori

    Författare :Annika Olofsdotter-Bergström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Man Machine Relation Focusing Gender; Människa-maskin med inriktning mot genusforskning;

    Sammanfattning : Dator och TV-spel engagerar och påverkar många människor och är ett stort populärmedia idag. Bara onlinespelet World of Warcraft har över nio miljoner spelare. Det förmedlas budskap genom spelmediet som påverkar och influerar spelarna. Spelvärlden speglar händelser, attityder och värderingar i vår kultur och i vårt samhälle. LÄS MER