Sökning: "samhällskunskap prov"
Hittade 4 avhandlingar innehållade orden samhällskunskap prov.
1. Prov och bedömning i samhällskunskap : En analys av gymnasielärares skriftliga prov
Sammanfattning : This study focuses on tests and assessment in social science in the upper secondary school in Sweden. Testing has an effect on how students learn and on the information and knowledge they retain. Different forms of examination encourage different styles of learning and the type of test used also influence the perception students have on a subject. LÄS MER
2. Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap : Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder
Sammanfattning : I denna avhandling undersöks samhällskunskapslärares bedömnings-praktiker vad gäller syften, innehåll, förmågor och metoder, samt faktorer som kan påverka lärares bedömningspraktiker. Detta undersöktes genom tematiska analyser av intervjuer med totalt nitton gymnasielärare och deras bedömningsuppgifter. LÄS MER
3. Vad kommer på provet? : Gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap
Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the assessment practices of civics teachers in upper secondary school. The main purpose is to analyze, using Bloom’s revised taxonomy, which kind of knowledge civics teachers test in their written test examinations. The analyses show that they mainly test factual and conceptual knowledge. LÄS MER
4. Undervisningsmål som utgångspunkt vid konstruktion av målrelaterade prov : några teoretiska och empiriska problem
Sammanfattning : Undersökningen är explorativ och är ett försök att genomföra en på målbeskrivningar grundad utvärdering av elevernas kunskaper och färdigheter.Undervisningsmål kan i en viss utsträckning konkretiseras genom att ge exempel på uppgifter och problem som eleverna skall kunna lösa. LÄS MER