Sökning: "nationell gemenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden nationell gemenskap.

  1. 1. En lektion i gemenskap : Ordning och (o)reda bland lärare i Malmö och Marseille

    Författare :Jannete Hentati; Annika Rabo; Maria Olson; Kristina Gustafsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teachers; compulsary education; national community; cross pressure; order and disorder; Malmö and Marseille; Lärare; obligatorisk utbildning; nationell gemenskap; korstryck; ordning och oreda; Malmö och Marseille; socialantropologi; Social Anthropology;

    Sammanfattning : Denna etnografiska studie tar sin utgångspunkt i ett jämförande fältarbete bland lärare på högstadieskolor i två sydligt situerade storstäder i Europa: Malmö i Sverige och Marseille i Frankrike. Studiens fokus ligger på hur lärare begripliggör och brottas med sitt uppdrag att forma och fostra ”goda” medborgare för en nationell gemenskap och sammanhållning. LÄS MER

  2. 2. Nationalising Culture : The Reorganisation of National Culture in Swedish Cultural Policy 1970–2002

    Författare :Tobias Harding; Erling Bjurström; Svante Beckman; Per Mangset; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; cultural policy; Sweden; nation-state; imagined communities; neo-institutionalism; path dependency; separation of church and state; universal values; particular values; ethnic nations; state-framed nations; kulturpolitik; Sverige; nationalstat; föreställd gemenskap; nyinstitutionalism; stigberoende; kyrka-stat-frågan; universella värden; partikulära värden; etnisk nationsuppfattning; statsinramad nationsuppfattning; Cultural heritage and cultural production; Kulturarv och kulturproduktion;

    Sammanfattning : By comparative analysis of Swedish cultural policy (including art policy, heritage policy and Church policy) during the Riksdag periods of 1970-73, 1991-94, 1994-98 and 1998-2002 the relationship between cultural policy and the concept of the nation as a homogenous cultural community (defined by either an ethnic or a state-framed concept) is explored. Neoinstitutional analysis of cultural policy as an organisational field is combined with analysis of how the nation is conceived as an imagined community, and what values it strives to uphold to show how these values and concepts are institutionalised in its cultural policy and how this supports the legitimacy of the State as a nation-state. LÄS MER

  3. 3. Främmande sidor : Främlingskap och nationell gemenskap i fyra svenska dagstidningar efter 1945

    Författare :Gunilla Hultén; Jan Ekecrantz; Elisabeth Eide; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; journalism; newspapers; local papers; press history; immigration; migration policy; discourse analysis; the stranger; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : A major purpose of this study is to describe and analyse representations of migration and migrants in three local Swedish newspapers, Arbetarbladet, Borås Tidning, and Vestmanlands Läns Tidning and one national, Dagens Nyheter, at eight selected years during the period of 1945 – 2005. The dissertation investigates continuity and change over the course of time. LÄS MER

  4. 4. Den nationella modern : moderskap i konstruktioner av svensk nationell gemenskap under 1900-talets första hälft

    Författare :Charlotte Tornbjer; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Contemporary history since 1914 ; women; national defence; the royal family; Mother s Day; mother Svea; modernity; motherhood; nationalism; gender; Nutidshistoria från 1914 ; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to analyse the relationship and interaction between gender and nation in a Swedish context, during the first half of the twentieth century. When women become mobilised on a nationwide basis within different types of nationalism, it is often motherhood that is invoked. This is just one point of departure in my dissertation. LÄS MER

  5. 5. Att (ut)bilda ett folk : Nationell och etnisk gemenskap i Sveriges och Finlands svenskspråkiga läroböcker för folk- och grundskola åren 1866-2016

    Författare :Lina Spjut; Christian Lundahl; Joakim Landahl; Samuel Edquist; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Role of textbooks; Imagined communities; Sweden; Finland; Comparative method; use of history;

    Sammanfattning : In this comparative study, elementary school textbooks in history, geography and social science/civics from Sweden and Finland 1866 – 2016 are analysed and compared. The focus is textbooks’ expressions of imagined communities, identification and common history. LÄS MER