Sökning: "lek strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden lek strategier.

  1. 1. Förskolan som mötesplats : barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal

    Författare :Britt Tellgren; Sangeeta Bagga-Gupta; Ann-Carita Evaldsson; Mia Thorell; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool; preschool children; play; peer-relations; peer-interaction; peer-perspectives; förskolan; förskolebarn; lek; kamratrelationer; kamratsocialisation; kamratperspektiv; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Pre-school as a Meeting Place – Children’s Access-strategies and Exclusions in Play and Conversation The research reported in this thesis attempts to understand what happens when children interact with each other in the context of activities in a pre-school setting (here called Daggkåpan) when adults are not involved. By using ethnographically inspired methodology, in combination with conversation-analysis, this project has been analysing everyday interaction between children who are three to five years old. LÄS MER

  2. 2. Matematiskt gestaltande i förskolan

    Författare :Kerstin Bäckman; Marita Lindahl; Christina Gustafsson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical formation; preschool; teaching; learning studies; here-and-now-situations; variation; the didactics of mathematics; matematiskt gestaltande; förskola; undervisning; lärstudier; här-ochnu-situationer; variation; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to study how mathematics is experienced and used in preschool children’s activities and how preschool teachers frame their teaching of mathematical content. The studies include analyses of children’s actions in different activities from a mathematical perspective and preschool teachers’ intentions with and their teaching of mathematics. LÄS MER

  3. 3. Vom Lesen lesen. Zur Konzeption und Darstellung des Lesers im postmodernen Roman

    Författare :Iginia Barretta; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; implicit läsare; intertextualitet; läsare; läsande; metafiktion; narrativt spel; postmodernism; receptionsestetik; tysk postmodern litteratur;

    Sammanfattning : I postmoderna romaner tillskrivs läsaren en avgörande roll. Läsaren träder ofta fram som fiktionaliserad figur respektive protagonist i texternas handlingar, där olika typer av läsning och dessas olika funktioner visas upp och reflekteras. Läsarens och läsandets förekomst i dessa romaner är dock inte enbart ett diegetiskt fenomen. LÄS MER

  4. 4. Ett annat flickrum: Kön, ålder och sexualitet i Maria Lindbergs, Anna Maria Ekstrands och Helene Billgrens flickbilder

    Författare :Kajsa Widegren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; flickor; barndom; feministisk konst; postmodernism; kvinnliga konstnärer; sexuella övergrepp; sexuell agens; materialitet; diskursanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Abstract Avhandlingens utgår från två grundantaganden: att barndomen konstrueras genom olika typer av meningsskapande processer och att bildkonst har en lång tradition av att bidra till detta. Avhandlingen undersöker tre svenska, samtida konstnärskap och de sätt som deras bildkonst har förhållit sig till olika diskurser om kön, ålder och sexualitet. LÄS MER

  5. 5. Species interactions in streams - effects of predation, competition and ecosystem properties

    Författare :Erika Nilsson; Biologiska institutionen; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; behaviour; species abundance; stable isotopes; habitat complexity; niche width; niche overlap; competition; streams; predation;

    Sammanfattning : Stream ecosystems are dynamic and they have an inherent environmental variability. Organisms that live in streams are adapted to the continuously changing environment and the presence or absence of species are determined by their environmental requirements, while abundance is most often affected by interactions, such as competition and predation, with other species that are found in the same habitat. LÄS MER