Sökning: "history didactics concepts"

Visar resultat 11 - 15 av 26 avhandlingar innehållade orden history didactics concepts.

  1. 11. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER

  2. 12. Historiemedvetande och identitet : Om historiens närvaro i några estniska ungdomars liv

    Författare :Igor Potapenko; Sven Hartman; Kenneth Nordgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Historydidactics; historical consciousness; identity; personal history; general history; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The issues that I deal with in this study arose as a result of a specific event in the Estonian capital Tallinn in the spring of 2007, when authorities removed from the city center the Soviet monument which shows a Soviet soldier during World War II. When the monument was moved to the war cemetery in another part of Tallinn, anger and frustration quickly spread among the Russian-speaking population and less than one day after the move Tallinn's streets filled with young Russian-speaking protesters. LÄS MER

  3. 13. Det osamtidigas samtidighet : historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år

    Författare :Niklas Ammert; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; identity; multi-chronology; uses of history; 1900-2005; Sweden; values; progression; Historical consciousness; history textbooks; history didactics; narratives; dimensions of time; historieläroböcker; Historiemedvetande; historiedidaktik;

    Sammanfattning : The concept of historical consciousness has been central in didactic research since the early 1990’s. It has been focused in Swedish history curricula, especially since 1994. Historical consciousness has mostly been used on a macro-level as a theoretical framework. LÄS MER

  4. 14. Medborgarbildning i gymnasiet : Ämneskunnande och medborgarbildning i gymnasieskolans samhälls- och historieundervisning

    Författare :Johan Sandahl; Geir Skeie; Svein Lorentzen; Tom Gullberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social science education; history education; social studies education; didactics; second-order thinking concepts; citizenship education; Subject Learning and Teaching; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : The school subjects of history and social science are expected to contribute with historical and social scientific knowledge, skills and abilities: that is, subject knowledge. The subject knowledge that students achieve during their schooling is not only meant for future studies, but is also expected to inform a life as democratic citizens. LÄS MER

  5. 15. Att ta sig an världen : Lärare diskuterar innehåll och mål i samhällskunskapsämnet

    Författare :Johan Sandahl; Lars Petterson; Martin Kristiansson; Anna Larsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Civics; Social studies; Civic teaching; Social studies teaching; Civic didactics; Social studies didactics; First order concepts; Second order concepts; Democratic socialisation; Civic literacy; Political science; Statsvetenskap; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Political Science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : The focus of this investigation is civics in the Swedish upper secondary school. In addition to subject matter, civics is also an agent for democratic socialisation. The study explores and analyses the reflections of six teachers on their teaching about globalisation. LÄS MER