Sökning: "Martin Kristiansson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden Martin Kristiansson.

  1. 1. Historieundervisning i mångkulturella klassrum på grundskolans högstadium : En analys av lärares narrationer utifrån deras tal om sin historieundervisning

    Författare :Kenneth Sandelin; Martin Stolare; Anders Forsell; Martin Kristiansson; Mikael Berg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; narrative; cultural heritage; content; focus group; multiculturalism; student influence; history teaching; classroom practice; praxis; majority adaptation; minority adaptation; the Western narrative; meta narrations; intercultural learning; choice of content; multiculturalism; interculturality; narrativ; kulturarv; innehåll; fokusgrupp; mångkultur; elevinflytande; historiedidaktik; klassrumsnära; praxis; majoritetsanpassning; minoritetsanpassning; västerländska berättelsen; metanarrationer; interkulterkulturellt lärande; innehållsval; mångkultur; interkulturalitet; History; Historia;

    Sammanfattning : Vilket innehåll kännetecknar historieundervisningen i klasser där samtliga eleverna har sin bakgrund i icke- europeiska länder? Hur ser innehållet ut i historieundervisningen i klasser där tvärtom alla eleverna har sin bakgrund i Sverige? Frågorna ledde fram till syftet för denna studie: att undersöka hur historielärare på grundskolans högstadium talar om innehållsval i mångkulturella klasser.Studiens datainsamlingsmetod utgörs av intervjuer, både individuella och fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Skolan och den politiska offentligheten - öppning eller tillslutning? : Styrning och skolutveckling utifrån "försöket utan timplan"

    Författare :Martin Kristiansson; Hans-Åke Scherp; Bo Dahlin; Mikael Alexandersson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-development; political steering; political pubic sphere; purposive-rational action; communicative action; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogy;

    Sammanfattning : This study concerns school-development and the political public sphere in a Swedish context. It draws on an earlier study in which school-leaders expressed political signals in relation to school-development as being ambiguous and contradictive. On one hand they saw a political support for openness and dialogue in school. LÄS MER

  3. 3. Beyond Moral Teaching : Financial Literacy as Citizenship Education

    Författare :Mattias Björklund; Niklas Jakobsson; Martin Kristiansson; Johan Sandahl; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; financial literacy; social studies; upper secondary school; citizenship education; teaching; learning; pedagogical work; subject-matter didaktik; PCK; threshold concepts; variation theory; Beutelsbach consensus; powerful knowledge; second order concepts; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis explores what financial literacy is, what financial literacy becomes and what financial literacy could become within the context of a citizenship education such as the Swedish upper secondary subject of social studies.  Financial literacy does not intuitively converge with social sciences which leaves social studies teachers to both teach and realise financial literacy. LÄS MER

  4. 4. När ämnen möts : En analys av samhällskunskapsämnets funktioner och karaktärer vid ämnesintegrerad undervisning

    Författare :Sara Blanck; Hans Löden; Martin Kristiansson; Gunilla Svingby; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; civics; civics didactics; social studies; social studies teaching; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; subject integration; interdisciplinarity; first order concepts; second order concepts; lower secondary education; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesintegration; ämnesövergripande; ämnessamspel; projektinriktat arbete; första ordningens kunskap; andra ordningens kunskap; högstadiet; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This study examines the subject civics (social studies) in interaction with other subjects in interdisciplinary projects. By studying three different integrated projects in the grades 7-9, the study examines how subjects interact with one another. LÄS MER

  5. 5. I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande : En studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola

    Författare :Rebecka Florin Sädbom; Ulla Runesson; Martin Kristiansson; Cristina Robertson; Mikael Alexandersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Managing by objectives; life-world hermeneutics; dialogue; learning study; object of learning; social studies;

    Sammanfattning : Målen har fått en allt viktigare position i skolan, elevernas resultat likaså. I den här studien belyses och undersöks lärares tolkning och realisering av kursplanemål i grundskolan. Läroplanen föreskriver att samtliga elever i grundskolan skall nå förutbestämda kunskapsmål. LÄS MER