Sökning: "historieläroböcker"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet historieläroböcker.
1. Det osamtidigas samtidighet : historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år
Sammanfattning : The concept of historical consciousness has been central in didactic research since the early 1990’s. It has been focused in Swedish history curricula, especially since 1994. Historical consciousness has mostly been used on a macro-level as a theoretical framework. LÄS MER
2. Det osamtidigas samtidighet: Historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Det var en gång ett land... : Berättelser om svenskhet i historieläroböcker och elevers föreställningsvärldar
Sammanfattning : The first purpose of this dissertation is to encircle meaning conveying narrations about Sweden and “Swedishness” in history textbooks, published between 1931 and 2009. The second aim is to show which of these narratives, or parts of them, that are expressed by a selection of contemporary students. LÄS MER
4. Fornskandinaviskt stoff i den svenska folkskolans pedagogiska texter : En bred empirisk inventering av etniska, mytiska, kultiska, politiska, sociala, genusmässiga och övergångstida framställningar
Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en empirisk inventering av framställningar av forntiden i historieläroböcker för den svenska folkskolan. Inventeringen utreder texternas framställningar av kategorier och hierarkier under tre olika perioder (läroplanskoder) samt kontinuitet och förändring i dessa avseenden under folkskolans existensperiod 1842-1962. LÄS MER
5. I historiekanons skugga : historieämne och identifikationsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle
Sammanfattning : Sweden has on various occasions been described as a multicultural society. So-called multicultural social change has resulted in numerous implications regarding attitudes in respect of history as a subject taught at upper secondary schools. LÄS MER