Sökning: "digital praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 33 avhandlingar innehållade orden digital praktik.

  1. 1. Det digitala uppdraget : Om uppdragsarkeologins möjligheter att skapa relevant kunskap i ett digitalt samhälle

    Författare :Fredrik Gunnarsson; Bodil Petersson; Isto Huvila; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Archaeology; Contract Archaeology; Digital Practice; Digital Archaeology; Digital Knowledge Production; Knowledge Development; Science and Technology Studies; Arkeologi; uppdragsarkeologi; digital praktik; digital arkeologi; digital kunskapsproduktion; kunskapsutveckling; Science and Technology Studies; Archaeology; Arkeologi;

    Sammanfattning : The aim of this work is to shed new light on the conditions under which knowledgeproduction in Swedish contract archaeology is realised, within a digitalised system.The purpose is to build a platform to further develop the system, with the aim ofmaking contract archaeology more relevant for society. LÄS MER

  2. 2. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  3. 3. Förskollärare i en digital praktik : Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser

    Författare :Tove Del Gaiso; Eva Ärlemalm-Hagser; Anette Sandberg; Anna Palmer; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digitala teknologier; förskollärare; sociomateriellt perspektiv; rhizom; förskola; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad som händer när förskollärare använder digitala teknologier i förskolan. Praktiknära forskningsmetoder har använts för att undersöka digitala teknologiers rhizomatiska sammanflätningar i två svenska förskolor. Studien pågick under åtta månader med deltagande förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Digital Transformation for Crisis Volunteerism : A study in the aftermath of the Swedish Forest Fires Crisis in 2018

    Författare :Maria Murphy; Sofie Pilemalm; Tobias Andersson Granberg; Lena-Maria Öberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital transformation; Digitalisation; Crisis; Volunteerism; IS design; Practice; Process; Environment; Events stakeholders; ICT; Coordination; Digital transformation; Digitalisering; Kris; Frivillighet; IS design; Praktik; Process; Omgivning; Händelser; Intressenter; IKT; Koordinering;

    Sammanfattning : In the summer of 2018, Sweden was taken by surprise and engulfed by forest fires on an unprecedented scale. Various forms of crisis volunteerism (CV) proved essential in the large scale response that ensued. LÄS MER

  5. 5. Digitala resursers påverkan på delaktighet i lärmiljöer : En studie av högstadieelevers delaktighet

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : This dissertation explores the potential of digital resources to support students' participation in learning environments. The research questions focus on the student perspective on participation in formal and informal learning environments, as well as the role digital resources can play in promoting student participation in school instruction. LÄS MER