Sökning: "barn etnografisk"

Visar resultat 16 - 20 av 20 avhandlingar innehållade orden barn etnografisk.

  1. 16. Samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter i förskoleklass

    Författare :Christina Aminoff; Karin Forslund Frykedal; Marianne Skoog; Catarina Schmidt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Nyckelord: förskoleklass; samtal; literacy; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om förskoleklassens verksamhet med fokus på lärares och barns handlingar i samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter. Centrala frågor i studien handlar om vad som händer i mötet mellan läraren och barnen och vilka förutsättningar för barns samtalande och skriftspråkande som skapas i interaktion mellan läraren och barnen i de lärarledda aktiviteterna. LÄS MER

  2. 17. Evidence, Expertise and 'Other' Knowledge : Governing Welfare Collaboration

    Författare :Josef Chaib; Gun Hedlund; Malmö universitet; []
    Nyckelord :collaboration; practices; knowledge; government; knowledge regimes;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen studeras styrning av välfärdssamverkan, med focus på betydelsen av kunskap i styrning. I offentlig verksamhet – och i välfärd i synnerhet – är samverkan mellan myndigheter, kommunala förvaltningar och välfärdsprofessionella ett återkommande sätt att hantera olika problem som de traditionella offentliga institutionerna anses oförmögna att lösa. LÄS MER

  3. 18. Evidence, Expertise and 'Other' Knowledge : Governing Welfare Collaboration

    Författare :Josef Chaib; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Collaboration; practices; government; knowledge; knowledge regimes; samverkan; praktiker; kunskap; styrning; kunskapsregim;

    Sammanfattning : This dissertation analyses how welfare collaboration is governed, focusing on the role of knowledge in government. In the public sector – and in welfare especially – collaboration between agencies, municipal departments and welfare professions is a recurring response to various problems where the traditional public-sector institutions are considered inapt to provide solutions. LÄS MER

  4. 19. Interpersonell kommunikation : en studie av elever med hörselnedsättning i särskolan

    Författare :Lotta Anderson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Special didactics; video-recordings; Sign Supported Speech; Sign Language; special schools for the severely learning disabled; micro-analysis; learning difficulties; Hearing impairment; interpersonal communication; Specialdidaktik; Hearing impairment;

    Sammanfattning : Pupils with impaired hearing and moderate to severe learning difficulties usually go to special schools for the severely learning disabled. Few studies have been conducted on the interpersonal communication among these pupils. LÄS MER

  5. 20. Social Class in Science Class

    Författare :Anna Jobér; Malmö högskola; []
    Nyckelord :social class; science classroom; students; teacher; laboratory work; group work; dialogues; Bourdieu; Bernstein; hidden negotiations; colliding codes; social discourse; processes; social klass; naturvetenskapliga klassrummet; elever; lärare; laborationer; grupparbete; kommunikation; Bourdieu; Bernstein; dolda förhandlingar; kolliderande koder; social diskurser och social processer;

    Sammanfattning : One of the most important aims of schooling is to give all children an equal education. Despite this, social differences continue to be reproduced in school. LÄS MER