Sökning: "Transformationer"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade ordet Transformationer.

  1. 1. Transformationer : 1800-talets svenska translitteratur genom Lasse-Maja, C.J.L. Almqvist och Aurora Ljungstedt

    Författare :Sam Holmqvist; Anna Williams; Eva Heggestad; Åsa Arping; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; trans literature; trans readings; trans characters; cross dressing; literature and history; 19th Century; 1900–1920; transgender; transgender people in literature; C.J.L. Almqvist; Lasse-Maja; Lars Molin; Aurora Ljungstedt; Amanda Kerfstedt; Frida Stéenhoff; translitteratur; transläsning; transgestalter; könsväxling; litteraturhistoria; 1800-tal; sekelskiftet 1900; transpersoner; crossdressing; transpersoner i litteraturen; C.J.L. Almqvist; Lasse-Maja; Lars Molin; Aurora Ljungstedt; Amanda Kerfstedt; Frida Stéenhoff; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Literary descriptions of shifting from and transgressing assigned sex were common in 19th Century Sweden. This thesis forms a contribution to the larger project of writing a history of Swedish trans literature, and develops new interpretations of certain works of fiction by applying a transgender studies perspective. LÄS MER

  2. 2. Torpets transformationer : Materialitet, representation och praktik från år 1850 till 2010

    Författare :Maja Lagerqvist; Mats Widgren; Ulf Jansson; Birgitta Svensson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Crofts; place construction; materiality; representation; practices; historical geography; Sweden; second homes; idealisation; timing; Human geography; Kulturgeografi; kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : The concept of the croft (Sw. torp) is complex. From the 17th century crofts were small tenant holdings on a farm or estate. Along with changes in society since c. LÄS MER

  3. 3. Kraft, form, transformationer : Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek

    Författare :Ebba Theorell; Inger Eriksson; Ulrika von Schantz; Cecilia Roos; Elin Eriksen Ødegaard; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; War play; improvisation; proprioception; perception; aesthetics; kinestesia; space; body-subject; transduction; transformation; force; form; time; becoming; attention; sensation; the thinking body and body-worlding; ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Arts Education;

    Sammanfattning : War play has generally been studied with violence as a central perspective, investigating its impact on children’s aggression, both in a positive and negative sense. Some research results have claimed that war play can contribute to normalising or even encouraging violent behavior amongst children, while other results have claimed that children can develop important physical, cognitive or social skills through war play. LÄS MER

  4. 4. Erfarenheter och potentiella transformationer : Lärare och elever beskriver hur mobiltelefoner kan användas för skoluppgifter

    Författare :Tiina Leino Lindell; Stefan Hrastinski; Fredrik Enoksson; Martha Cleveland-Innes; Pär-Ola Zander; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknik; lärare; elever; mobiltelefoner; kulturhistorisk aktivitetsteori; multimodal diskursteori; regler; verktyg; arbetsfördelning; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks lärares och elevers erfarenheter av och synpunkter på mobilanvändning för skoluppgifter. Forskningsprojektet knyter an till en årlig studiebesöksaktivitet som äger rum i en medelstor kommun i västra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER