Sökning: "IKT"

Visar resultat 6 - 10 av 162 avhandlingar innehållade ordet IKT.

  1. 6. Personcentrerad IKT-tjänst för personer med typ 2-diabetes

    Författare :Cecilia Gardsten; Gunilla Albinsson; Stefan Sävenstedt; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; Typ 2-diabetes; flerstegsfokusgrupper; framtidsverkstad; IKT-service; egenvård; personcentrerad vård; deltagarbaserad forskning;

    Sammanfattning : Background: Diabetes is a chronic disease affecting more and more people and placing increasing demands on health care. The increasing numbers of adults diagnosed with type 2 diabetes are in need of self-management strategies. LÄS MER

  2. 7. Den lilla tekniken i det stora skeendet : Nanoteknik, gränser och omvärldsuppfattningar

    Författare :Anja-Sofi Karhi; Carl-Reinhold Bråkenhielm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ICT; nanotechnology; phenomenography; dichotomy; shared figures of thoughts; border exceed; ways in which people experience; Natural – Unnatural; Living – Not-living; Exterior – Interior; IKT; nanoteknik; omvärldsuppfattningar; fenomenografi; tankefigurer; dikotomier; gränsöverskridanden; naturligt och ickenaturligt; levande och ickelevande materia; yta och innehåll; Technology and social change; Teknik och social förändring;

    Sammanfattning : Sedan några år tillbaka intar nanoteknik en position som ett av de mest "heta" och högst prioriterade forsknings- och utvecklingsområdena. Tilltron är stark till att nanotekniken kommer att påverka nästan alla aspekter av våra liv. LÄS MER

  3. 8. Online teaching practices : Sociomaterial matters in higher education settings

    Författare :Karin Bolldén; Madeleine Abrandt Dahlgren; Ann-Marie Laginder; Åsa Mäkitalo; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Practice theory; sociomaterial; ICT; distance education; e-learning; online ethnography; internet research; higher education; virtual worlds; LMS; VLE; Praktikteori; sociomaterialitet; IKT; distansutbildning; e-lärande; onlineetnografi; internetforskning; högre utbildning; virtuella världar; LMS; VLE;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyse online teaching practices in the Swedish higher education context. The study had an online ethnographic approach and was based on empirical data on the teaching in two university courses. LÄS MER

  4. 9. Samordning och kommunikation i ett anläggningsprojekt : mellan en laminerad A3-karta och ett dike

    Författare :Mattias Jacobsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Organisationsteori; Samordning; Kommunikation; IKT; Hållbarhet; Miljö; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Denna licentiatavhandling behandlar den organisatoriska vardagen under ett anläggningsprojekts genomförandeprocess. Arbetet syftar till att med samordning och kommunikation som utgångspunkt beskriva och analysera ett anläggningsprojekts planering och utförande samt därefter specifikt belysa hur IKT används för samordningen och hur hållbarhetsfrågor samordnas. LÄS MER

  5. 10. Developing Academic Literacies in Times of Change : Scaffolding Literacies Acquisition with the Curriculum and ICT in Rwandan Tertiary Education

    Författare :Charles Karoro Muhirwe; Ingrid Andersson; Nigel John Musk; Martin Stigmar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Academic literacies; English for Specific Purposes ESP ; scaffolding; curriculum embedment; ICT; tertiary education; Rwanda; Academic literacies; allmän engelska och engelskt fackspråk; stödjande redskap; integrerade läroplaner; IKT; högre utbildning; Rwanda;

    Sammanfattning : Inspired by the Bologna Process and other globalising influences from modern higher education, and driven by policy reform for national development after the ravages of the 1994 conflict and genocide, Rwanda’s tertiary education has embarked on a number of policy reform for national development after the ravages of the 1994 conflict and genocide, Rwanda’s tertiary education has embarked on a number of policy reforms that have ushered in expectations, requirements and demands that call for both reinvigorated and new academic literacies in undergraduate study since 2007. With its aim of producing a highly skilled human resource as a panacea for Rwanda’s social and economic development deficits, the tertiary education curriculum is more than never before focused on outcomes that are linked to further education and the labour market. LÄS MER