Sökning: "synen på lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden synen på lärare.
1. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik
Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER
2. Styrning och re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy på nationell och lokal nivå
Sammanfattning : In this study, governing as re-contextualization of values in Swedish educational policy has been described and analyzed. Two levels have been central to the study: the national level, in the form of the Swedish Schools Inspectorate's (SSI) survey to school personnel, and the municipal level, examined by interviews with superintendents in sparsely populated and rural areas. LÄS MER
3. Från samverkan till integration : arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar : en studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera vad det är som sker när pedagoger med olika yrkestillhörighet och olika men också delvis gemensamma traditioner sammanförs för att forma en samverkan i en gemensam verksamhet. De teoretiska utgångspunkterna har sin grund i ett maktperspektiv med Foucault som inspiratör och där diskursbegreppet är centralt. LÄS MER
4. Coping with Learning through a Foreign Language in Higher Education in Rwanda
Sammanfattning : The overarching aims of this thesis are to investigate how students in higher education in Rwanda experience learning through the medium of a foreign language, mainly English, and the strategies they employ in order to successfully complete their university studies during a period of both language and educational change. Taking a sociocultural perspective, the thesis subscribes to a qualitative research design. LÄS MER
5. I historiekanons skugga : historieämne och identifikationsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle
Sammanfattning : Sweden has on various occasions been described as a multicultural society. So-called multicultural social change has resulted in numerous implications regarding attitudes in respect of history as a subject taught at upper secondary schools. LÄS MER