Sökning: "professionellt handlingsutrymme"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden professionellt handlingsutrymme.

  1. 1. Professionellt pappersgöra : Att bemästra ett komplext handlingsutrymme i beslutstexter om ekonomiskt bistånd

    Författare :Anders Jönsson; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ekonomiskt bistånd; handlingsutrymme; professionalism; gräsrotsbyråkrati; Pappersgöra; Social assistance; Discretion; Professionalism; Street Level Bureaucracy; Paperwork;

    Sammanfattning : Social assistance is the last safety net of the Swedish welfare system. It is designed to aid those individuals whom cannot support themselves through funds or income, including any form of social security. LÄS MER

  2. 2. Mellan evidens och reflektion : om professionellt lärande i socialtjänstens familjebehandlande arbete

    Författare :Jennie Ryding; Emma Sorbring; Inga Wernersson; Anette Bolin; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reflection; evidence-based practice; EBP; knowledge development; professional learning; social work; Reflektion; EBP; professionellt lärande; kunskapsutveckling; socialt arbete; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Socialt arbete; Social work;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om professionellt lärande och utveckling i familjebehandlande socialt arbete. Mer specifikt fokuseras reflektion och evidensbaserad praktik (EBP). Socialt arbete är en komplex och dynamisk praktik vilket ställer krav på många olika förmågor hos de professionella. LÄS MER

  3. 3. Professional Pride and Prejudice : Negotiating leadership in an era of interprofession-based organizing

    Författare :Erika Lokatt; Charlotte Holgersson; Monica Lindgren; Johann Packendorff; Ewa Wikström; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; leadership; profession; interprofession-based organizing; negotiated order; discourse; power base; subject position; space of action; organizational humor; leadership culture; healthcare; ledarskap; profession; interprofessionsbaserad organisering; förhandlad ordning; diskurs; maktbas; subjektsposition; handlingsutrymme; organisatorisk humor; ledarskapskultur; sjukvård; Industriell ekonomi och organisation; Industrial Economics and Management;

    Sammanfattning : Leadership has always played a peculiar role in the context of profession-based operations. Within bureaucratic yet decentralized organizational configurations – where conventional notions of labor management fall short in explaining executive functions – distributions of authority and influence have historically been inherent in strong hierarchies and meritocracies. LÄS MER

  4. 4. Gymnasielärares skrivpraktiker : skrivande som professionell handling i en digitaliserad skola

    Författare :Anna Annerberg; Tomas Englund; Christian Lundahl; Eva Hultin; Catharina Nyström Höög; Ellen Krogh; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skrivpraktik; yrkesskrivande; skrivande i arbetslivet; lärares arbete; lärarprofessionalism; professionellt handlingsutrymme; skolans digitalisering; Pedagogik; Education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to deeper knowledge about the writing practices of teachers in upper secondary school. Schools are under constant pressure to respond to the needs and expectations of an ever-changing society and political intentions. A major factor in this change which is taking place in schools is digitalization. LÄS MER

  5. 5. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER