Sökning: "omorganisering"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet omorganisering.

  1. 1. Stress of conscience and burnout among healthcare personnel working in residential care of older people

    Författare :Johan Åhlin; Gunilla Stranberg; Anna-Karin Edberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Healtcare personnel; stress of conscience; burnout; social support; guidelines; downsizing; reorganisation; care of older people.; vårdpersonal; samvetsstress; utbrändhet; socialt stöd; riktlinjer; nedskärningar; omorganisering; äldreomsorg.; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Background This thesis was part of the research programme ‘Stress of Conscience and Burnout among Healthcare Personnel in Elderly Care’ at Umeå University. Relationships have been found between stress of conscience, perception of conscience, burnout, and social support. LÄS MER

  2. 2. Verkstadsindustrins tjänstefiering : en explorativ resa i det nya affärslandskapet

    Författare :Martin Fransson; Per Norling; Christian Berggren; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Business studies; Företagsekonomi; Business Administration; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : I läroböcker och managementlitteratur hävdas att industrins erbjudanden får ett allt större tjänsteinnehåll. Kunskapen om hur denna ”tjänstefiering” tar sig uttryck är emellertid begränsad. LÄS MER

  3. 3. En legitim (elektronisk) förvaltning? : Om IT-utveckling i kommunal förvaltning

    Författare :Gabriella Jansson; Gissur Ó. Erlingsson; Elin Wihlborg; Jan Olsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; E-government; public administration; legitimacy; local government; municipality; public e-services; institutionalism; E-förvaltning; offentlig förvaltning; legitimitet; kommuner; e-tjänster; organisering; pragmatisk institutionalism;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker utvecklingen av en elektronisk förvaltning ur ett legitimitetsperspektiv. Det övergripande syftet är att analysera den reella och potentiella förändring som e-förvaltning innebär för den offentliga förvaltningens legitimitetsgrunder, både i form av hur e-förvaltning har formulerats som idé, och hur det konkret har gått till när e-förvaltning har implementerats i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Boreal Forest Wildfire in a Changing Climate

    Författare :Johan Eckdahl; BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; boreal forest wildfire; carbon emissions; nutrient cycling; nitrogen; microbial community; plant community; climate chnge; secondary succession; Sweden; Fennoscandia; biodiversity; boreal skogsbrand; koldioxiduttsläpp; näringscykling; kväve; mirkobiellt samhälle; växtsamhälle; klimatförändring; sekundär succession; sverige; Fennoskandien; biologisk mångfald;

    Sammanfattning : The boreal region contains 40% of the earth’s carbon (C) that is stored in vegetation and soils with its forests accounting for almost 30% of the terrestrial C sink. Boreal forests are experiencing some of the most rapid rates of climatic warming and increases in fire activity, threatening to release large amounts of their dense C reserves to the atmosphere. LÄS MER

  5. 5. Constructing Transit Corridors : The Politics of Public Transport Policy and Planning in Malmöhus and Skåne 1970-2020

    Författare :Jens Portinson Hylander; Robert Hrelja; Jamil Khan; Fredrik Pettersson-Löfstedt; Jane Summerton; Jonathan Metzger; Miljö- och energisystem; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Public transport; Rationality; power and politics; Planning theory; policy studies;

    Sammanfattning : Planning local and regional public transport in so-called ’transit corridors’ – i.e., to concentrate infrastructure and resources to few, but more attractive corridors in a city or a region – is commonplace in contemporary public transport planning. This has not always been the case, however. LÄS MER