Sökning: "matematiskt problem"

Visar resultat 1 - 5 av 41 avhandlingar innehållade orden matematiskt problem.

  1. 1. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande

    Författare :Jonas Jäder; Johan Lithner; Mathias Norqvist; Anna Teledahl; Frode Rønning; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; task; mathematical problem; textbook; problem solving; reasoning; beliefs; mathematical challenge; upper secondary school; Matematikuppgift; Matematiskt problem; Problemlösning; Lärobok; Matematiskt resonemang; Gymnasieskolan; Utmaningar; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER

  2. 2. An Analysis of Consequences of Land Evaluation and Path Optimization

    Författare :Rachel Mundeli Murekatete; Takeshi Shirabe; Gerhard Navratil; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Least-cost paths; Most-suitable paths; Raster cost surfaces; Raster suitability surfaces; Shortest path problem; Minimax path problem; Scales of measurement; Minsta-kostnad rutter; Mest-lämpliga rutter; Raster kostnadsytor; Raster lämplighets ytor; kortaste vägen problem; Minimax väg problem; Mätskalor; Geodesy and Geoinformatics; Geodesi och geoinformatik;

    Sammanfattning : Planners who are involved in locational decision making often use raster-based geographic information systems (GIS) to quantify the value of land in terms of suitability or cost for a certain use. From a computational point of view, this process can be seen as a transformation of one or more sets of values associated with a grid of cells into another set of such values through a function reflecting one or more criteria. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig resonera : om elevers möjligheter att lära sig matematiska resonemang

    Författare :Johan Sidenvall; Michael Hörnquist; Konrad Schörnborn; Lena Tibell; Kerstin Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematical reasoning; problem solving; mathematics textbook; beliefs; mathematics tasks; opportunities to learn; upper secondary school; Matematiska resonemang; problem lösning; lärobok; uppfattningar; matematiska uppgifter; möjligheten att lära; gymnasiet; matematikdidaktik; didactics of mathematics;

    Sammanfattning : Students only learn what they get the opportunity to learn. This means, for example, that students do not develop their reasoning- and problem solving competence unless teaching especially focuses on developing these competencies. LÄS MER

  4. 4. Matematiska förmågors interaktion och det matematiska minnets roll vid lösning av matematiska problem

    Författare :Attila Szabo; Inger Wistedt; Pettersson Kerstin; Samuel Bengmark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; matematisk problemlösning; matematiskt minne; matematiska förmågor; högpresterande elever; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : The thesis deals with the interaction of mathematical abilities and the mathematical memory's role in problem-solving. To examine those phenomena, I analyzed the expression of mathematical abilities for high achieving students from upper secondary school. LÄS MER

  5. 5. Matematiskt begåvade ungdomars motivation och erfarenheter av utvecklande verksamheter

    Författare :Verner Gerholm; Kerstin Petterson; Gudrun Brattström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gifted education; mathematical activities; mathematics education; mathematically gifted students; motivation; Self Determination Theory; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : This licentiate thesis deals with some influencing factors to develop mathematicalabilities among mathematical gifted adolescents. Krutetskii’s structureof the mathematical abilities and Mönks’ triadic model of giftedness isused as a theoretical framework.The thesis consists of two articles with different aims. LÄS MER