Sökning: "lärande i samspel"

Visar resultat 21 - 25 av 37 avhandlingar innehållade orden lärande i samspel.

  1. 21. Förändringens villkor : en studie av organisatoriskt lärande och förändring inom skolan

    Författare :Pär Larsson; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Den här doktorsavhandlingen handlar om lärande i organisationer, närmare bestämt i skolor, när en förändring introduceras. Den baseras på en studie av fyra grundskolor som alla deltar i en gemensam utvecklingssatsning på IT. LÄS MER

  2. 22. Att söka information för att lära. En studie av samspel mellan informationssökning och lärande

    Författare :Louise Limberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : SUMMARY IN ENGLISH Information seeking, didactics and learning (IDOL) The research interest in exploring a teaching perspective of information seeking emerged out of earlier research findings on students’ information seeking and learning, resulting in conclusions that there is close interaction between the quality of students’ information seeking and the quality of their learning outcomes (Alexandersson & Limberg 2003; 2005; Limberg 1999). Another point of departure for the IDOL study was previous research findings that teachers have vague notions of how to teach information seeking related to students’ research based learning (i. LÄS MER

  3. 23. Everything has its processes, one could say - A longitudinal study following students’ ideas about transformations of matter from age 7 to 16

    Författare :Lena Löfgren; Margareta Ekborg; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; longitudinal study; primary education; secondary education; science learning; transformations of matter; the particulate nature of matter; longitudinell studie; grundskola; lärande i naturvetenskap; materietransformationer; materiens partikelnatur; transformations of matter; science learning; secondary education; primary education; longitudinal study; the particulate nature of matter;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om elevers lärande och meningsskapande i naturvetenskap. Det teoretiska ramverket bygger på Human Constructivism. Detta perspektiv framhåller det unika samspel som äger rum mellan tankar, känslor och handlingar då människor skapar mening. Perspektivet betonar också språkets viktiga roll i lärandeprocesser. LÄS MER

  4. 24. ”Mellanklass kan man kalla det” : Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett

    Författare :Lina Lago; Anna-Liisa Närvänen; Karin Osvaldsson Cromdal; Ann Quennerstedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School transitions; preschool class; school; childhood; time; temporality; socialization; rites of passage; priming events; educational practice; Skolövergångar; förskoleklass; skola; skolstart; barndom; tid; temporalitet; socialisation; passageriter; nyckelhändelser; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka övergången från förskoleklass till årskurs ett och hur barn lär känna och skapar mening om vad skola och förskoleklass är. Detta görs genom att studera hur övergången från förskoleklass till årskurs ett markeras genom olika aktiviteter och de processer i vilka barn tillsammans med andra barn, lärare och kontext skapar mening kring övergången. LÄS MER

  5. 25. Organiserande och kvalitetsutveckling : Om sönderfall, upprätthållande och begripliggörande i arbetslivet

    Författare :Robert Holmberg; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; participation; dialogue; narrative; sensemaking; Organizing; total quality management; Psykologi;

    Sammanfattning : The study explores the interaction of general management ideas like TQM (here referred to as technocratic visions) and microprocesses of narrating and organizing in two different contexts: the public sector (health care) and the private sector (manufacturing) in Sweden. The purpose is to provide a better understanding of what happens when models of this type are introduced into a work organization. LÄS MER