Sökning: "lärande i samspel"
Visar resultat 21 - 25 av 37 avhandlingar innehållade orden lärande i samspel.
21. Förändringens villkor : en studie av organisatoriskt lärande och förändring inom skolan
Sammanfattning : Den här doktorsavhandlingen handlar om lärande i organisationer, närmare bestämt i skolor, när en förändring introduceras. Den baseras på en studie av fyra grundskolor som alla deltar i en gemensam utvecklingssatsning på IT. LÄS MER
22. Att söka information för att lära. En studie av samspel mellan informationssökning och lärande
Sammanfattning : SUMMARY IN ENGLISH Information seeking, didactics and learning (IDOL) The research interest in exploring a teaching perspective of information seeking emerged out of earlier research findings on students’ information seeking and learning, resulting in conclusions that there is close interaction between the quality of students’ information seeking and the quality of their learning outcomes (Alexandersson & Limberg 2003; 2005; Limberg 1999). Another point of departure for the IDOL study was previous research findings that teachers have vague notions of how to teach information seeking related to students’ research based learning (i. LÄS MER
23. Everything has its processes, one could say - A longitudinal study following students’ ideas about transformations of matter from age 7 to 16
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om elevers lärande och meningsskapande i naturvetenskap. Det teoretiska ramverket bygger på Human Constructivism. Detta perspektiv framhåller det unika samspel som äger rum mellan tankar, känslor och handlingar då människor skapar mening. Perspektivet betonar också språkets viktiga roll i lärandeprocesser. LÄS MER
24. ”Mellanklass kan man kalla det” : Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka övergången från förskoleklass till årskurs ett och hur barn lär känna och skapar mening om vad skola och förskoleklass är. Detta görs genom att studera hur övergången från förskoleklass till årskurs ett markeras genom olika aktiviteter och de processer i vilka barn tillsammans med andra barn, lärare och kontext skapar mening kring övergången. LÄS MER
25. Organiserande och kvalitetsutveckling : Om sönderfall, upprätthållande och begripliggörande i arbetslivet
Sammanfattning : The study explores the interaction of general management ideas like TQM (here referred to as technocratic visions) and microprocesses of narrating and organizing in two different contexts: the public sector (health care) and the private sector (manufacturing) in Sweden. The purpose is to provide a better understanding of what happens when models of this type are introduced into a work organization. LÄS MER