Sökning: "School transitions"
Visar resultat 1 - 5 av 51 avhandlingar innehållade orden School transitions.
1. Lived transitions : experiences of learning and inclusion among newly arrived students
Sammanfattning : This thesis explores how newly arrived students experience conditions for learning and inclusion in their lived transitions within the Swedish school system. The thesis deploys an ethnographic approach combining interviews with participant observation. LÄS MER
2. Educational pathways and transitions in the early school years : Special educational needs, support provisions and inclusive education
Sammanfattning : The overall aim of this research is to describe and analyse the educational pathways from preschool to school of a group of children with and without special educational needs. The aim is also to describe and analyse children’s views and experiences of early years education, and how these can be obtained. LÄS MER
3. ”Mellanklass kan man kalla det” : Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka övergången från förskoleklass till årskurs ett och hur barn lär känna och skapar mening om vad skola och förskoleklass är. Detta görs genom att studera hur övergången från förskoleklass till årskurs ett markeras genom olika aktiviteter och de processer i vilka barn tillsammans med andra barn, lärare och kontext skapar mening kring övergången. LÄS MER
4. Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1
Sammanfattning : Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskol-lärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. LÄS MER
5. Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande : En studie av fem livsberättelser
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. LÄS MER